zondag 25 oktober 2015

HOOGTEPUNTEN VAN ITALIË. SIENA. (DEEL 15)


HOOGTEPUNTEN VAN ITALIË.

NOORD-TOSCANE.

SEINA. (15)




DE DOM VAN SIENA.



De constructie van deze kerk heeft meer dan twee eeuwen geduurd, van 1150 tot 1376. Oorlogen, de zwarte dood, gebrek aan geld en steeds veranderingen in het kolossale project deden de bouw vertragen. Het had eigenlijk een nog veel grotere kerk moeten worden dan dat ze nu is. het is nog goed te zien aan de zijmuur rechts van de dom.
Juist omdat de dom in zo'n groot tijdsbestek is gebouwd, vertoont hij verschillende stijlen, die uiteenlopen van Romaans tot Gotisch en Flamboyante Gotiek.
In 1136 krijgt een burgerafvaardiging de constructie van de Dom toevertrouwd.
De administratie wordt daarna overgenomen  door de monniken van de San Galgano-Abdij die deze behouden tot aan 1134.
In 1284 nam Giovanni Pisano de bouw van de voorkant op zich, maar hijzelf voltooide alleen het onderste gedeelte. In de tussen tijd werd de bouw van de drie schepen, de klokkentoren en de koepel afgemaakt.


De voorgevel van de Dom, gebouwd uit roze en groene stenen, werd verder afgebouwd door Giovanni di Cecco.
Centraal in de voorgevel ligt het enorme roosvenster waarop het Laatste Avondmaal is afgebeeld, waarvan buitenaf weinig is te zien. het wordt omringt door de borstbeelden van de vier evangelisten en de zesendertig Stamvaders en Profeten.
De onderbrekingen in de bouw lieten een duidelijk spoor achter in de planimetrie, de structuur en de decoratie van de kathedraal.
Ondanks dat vormt de verbazingwekkende marmeren bouw een bewonderingswaardige esthetische eenheid.
Een sneeuwwitte rijke versierde voorgevel met prachtige mozaïeken, de flanken eenvoudiger maar elegant, de spitse toren met de zwarte en witte stroken en met de vensters waarvan het aantal naar boven toe steeds toeneemt.
De eenheid is te danken aan de verrassende harmonie die ontstond tussen de gotische elementen buiten en de romaanse elementen binnen.



Aan de buitenkant van de Dom werd verder weinig aandacht besteed, want we waren vooral geïnteresseerd in de binnenkant van de Dom. Nu hadden we al meer dan genoeg kathedralen van binnen gezien, maar hier was een unicum  te bezichtigen wat alleen mogelijk is tussen 15 augustus en 15 september, de prachtige afbeeldingen op de vloeren ingelegd met marmer. De vloer bestaat in totaal uit 56 vakken die door verschillende kunstenaars zijn vervaardigd. Verder gedurende het jaar zijn deze vloeren bedekt om beschadiging van de mozaïeken tegen te gaan.


INTERIEUR VAN DE DOM.


Het interieur van de dom, in de vorm van een Latijns kruis met drie schepen, maakt een strenge, majestueuze indruk, benadrukt door de zwarte en witten banen van de muren en de pilaren.
Het zwart en wit overheerst hier en komt ook voor in het wapen en vlag van Siena. Het verticale van de pilaren wordt gecompenseerd door de horizontale zwart-witte banen er op, die het perspectief in een reeks verdiepingen doen verzinken.
Dit alles is uitgevoerd met de pittoreske fantasie en het geraffineerd gevoel voor kleuren wat de Siënesen eigen was.
Langs de gehele omtrek van het middenschip loopt een list die ondersteund wordt door 172 borstbeelden van pausen die in de periode 1400 en 1500 gemaakt werden, daaronder 36 borstbeelden van keizers.
Prachtige kapellen liggen in de dwarsschepen en in de transepten zoals bijvoorbeeld de Madonna del Voto-kapel en de Johannes de Doper-kapel aan de linkerkant van het priesterkoor trekt het hoogaltaar van Baldassarre Perruzzi de aandacht.

Het hoogaltaar wordt verfraaid door de grote bronzen coborie van Vecchietta en door de vier engelen die de kandelaars dragen.
het plafond achter het hoogaltaar is voorzien van zeer fraaie fresco's.










Naast de pilaar van de koepel bij het linker dwarsschip staat en van de pronkstukken van de Dom: de Preekstoel van Nicola Pisano.
De preekstoel van Siena, één van de mooiste Italiaanse beeldhouwwerken is van uitzonderlijke expressie en zeer grote kunstzinnigheid. Het is geheel uitgevoerd in wit marmer en heeft een achthoekige vorm en steunt op negen zuilen. Aan de voet van de zuilen vinden we leeuwen en leeuwinnen die dieren verscheuren, vier andere zuilen staan uit rij en de midden zuil is omgeven door acht personificaties van kunsten. De balustrade is bedekt met zeven reliëfs die het leven van Christus en het laatste oordeel uitbeelden en onderbroken worden door beelden van engelen en profeten. De preekstoel werd tussen 1265 en 1268 gemaakt.


In de eerste overspanning van het linker dwarsschip bevindt zich de Piccolomini-bibliotheek, gebouwd in 1481 om de bibliotheek van paus Pius II te huisvesten.
Imponerend is het zeer fraaie en kunstzinnig versierde plafond van de bibliotheek, welke overgaan in wandschilderingen in romaanse nissen over het leven van paus Pius II.
Verder liggen in glazen vitrines boekwerken tentoongesteld versierd met kunstige miniaturen om de bladranden van Bolgna en Emilia uit de 13e eeuw.

Zonder meer je komt binnen in de dom ogen te kort om alles te bekijken.
Maar waar we voor gekomen waren, was de zeer prachtig en kunstig gelegde marmeren vloer bestaande uit 56 vakken die bijbelse verhalen, sibillen, deugden en andere verhalen afbeelden. 








Om de fraaie mozaïeken waren koorden gespannen om te voorkomen dat de bezoekers er over zouden lopen. Vaak was het door de lichtinval van de er op gerichte schijnwerper niet eenvoudig er een goede opname van de maken, maar door het gebruik van visoog-lens lukte het toch aardig.
Deze lens ook gebruikt om het plafond in de schepen van de dom en afbeeldingen achter het hoofdaltaar vast te leggen.






Het was allemaal zeer indrukwekkend om te zien en zelfs te veel om het allemaal te zien in het tijdbestek dat we hadden.

Na het bezichtigen van deze prachtige Dom, wandelden we terug naar de autobus om terug te keren naar ons hotel voor ons laatste avondeten en overnachting.
Het zou het afscheid worden van de fraaie mooie hoogtepunten van de steden in Toscane.





Opvallend was, dat ook in Siena men zuilen tegen kwam met de Lupa en de tweeling Romulus en Remus. Het symbool van Rome. 


                         Zie vervolg: HOOGTEPUNTEN VAN ITALIË. PADUA. (DEEL 16)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen