maandag 31 januari 2022

PACIFIC MAIL STEAMSHIP COMPANY. (USA)

 

        PANAMAKANAAL 

        ALS VERBINDING.




PACIFIC MAIL STEAMSHIP COMPANY.

De Pacific Mail Steamship Company werd opgericht op 18 april 1848 als een naamloze vennootschap naar de wetten van de staat new York door een groep handelaren in new York City.
Tot de oprichters behoorden Willam H. Aspinwall, Edwin Bartlett de Amerikaanse consul in Lima, Peru, en ook betrokken bij de Panama Railroad Company, Henry Chauncey, Mr. Alsop, GG Howard en SS Howland.

De Pacific mail Steamship Company werd opgericht om Amerikaanse post te vervoeren op het Pacifische deel van een transcontinentale route via Panama.


De federale regering besprak de mogelijkheid om subsidies te creëren voor een particuliere rederij, vergelijkbaar met het model dat al in Groot Brittannië was ingevoerd voor de Cunard Line en de British Mail Steam Packet Company.
Een degelijk beleid diende het grotere doel van de annexatie en ontwikkeling van Oregon.
President James K. Polk bracht het Oregon Territory in 1846 naar de Unie. De ontwikkeling en het onderhoud van het nieuwe land vereiste de ontwikkeling van sneller transport en communicatie tussen de oostkust en het afgelegen noordwesten.

Aanvankelijk diende het federale postsubsidieprogramma een tweede doel: de oprichting van civiele stoomschiprederijen die in tijden van oorlog gemakkelijk konden worden omgebouwd tot oorlogsschepen of kapers.
Zo verleende de federale machtigingswet van 1845 de bevoegdheid voor postcontracten met de secretaris van de Amerikaanse marine.
Het dubbelle mandaat was het aangaan van federale postcontracten en het toezicht houden op de bouw van stoomschepen om ervoor te zorgen dat ze geschikt zouden zijn voor ombouw tot oorlogsschepen..
In overeenstemming met het agressieve programma van Polk voor de ontwikkeling van Oregon, nam het Congres begin 1847 meer specifieke wetten aan voor postsubsidies. De nieuwe wetten keurden financiering van vier marinestoomschepen goed, gaven het Amerikaanse ministerie van Marine opdracht om toezicht te houden op de bouw van deze schepen, en regisseerden de secretaris van marine opdracht om contracten af te sluiten met particuliere vervoerders om US Mail via Panama naar Oregon te vervoeren.
Aanvankelijk planden ze een maandelijkse postdienst. Een set schepen moest het Atlantische deel tussen oostelijk VS en Panama dienen; de andere set was om de Pacific route te dienen.

De eerste drie stoomschepen die voor Pacific Mail werden gebouwd, waren de ss. California van 1050 ton, de ss. Oregon van 1250 ton en de ss. Panama van 1058 ton.
het bedrijf ging er van uit dat het landbouwgoederen van de westkust zou vervoeren, maar net toen de operaties begonnen, werd er goud gevonden in de Sierra Nevada, en de zaken floreerden bijna vanaf het begin. Tijdens de Californië Gold Rush in 1849 was het bedrijf een belangrijke verhuizer van goederen en mensen en speelde het een sleutelrol in de groei van San Francisco, Californië.

( Pacific Mail schepen gemeerd aan de kades van San Francisco.)

Naast de maritieme activiteiten voerde Pacific Mail met de eerste stoomschepen op de rivieren naar Sacramento en San Joaquin, tussen San Francisco, Sacramento en Stockton. Domingo Marcucci kwam uit Philadelpia  met in het ruim van de ss. Oregon, met een neergehaald stoomschip in het ruim. Hij begon een scheepswerf in San Francisco op 18 september 1849, op het strand van happy Valley, aan de voet van Foson Street, ten oosten van Beele Street.


                                      (Marcucci's scheepswerf.)

Marcucci's bedrijf monteerde de ss. Captain Cutter in zes weken, gebouwd voor de Aspinwall Steam Transpotation Line, was het een van de eerste stoomschepen die in 1849 tussen San Francisco en Stockton voer.

Ook voor de Pacific Mail zette de werf vervolgens de 153 ton raderstoomboot El Dorado die was opgetuigd als een drie mast schoener voor de reis rond Kaap Hoorn, om te worden gebruikt voor Sacramento run. Vervolgens herbouwde hij in maart 1850 voor het zelfde bedrijf de ss. Georgiana, een klein stoomschip van 30 ton met schoepenwielen, gebouwd in Philadelphia, gedemonteerd en over zee gestuurd, voor de Sacramento route.

In 1850 richtte de Pacific Mail een stoomschiplijn op die concurreerde met de US Mail Steamship Company tussen new York City en Chagres. George Law plaatste een oppsitielijn van stoomschepen; ss. Antelope, ss. Columbus, ss. Ishunus, en de ss. Republic, in de tille Oceaan, die van Panama naar San Francisco liep.
In april 1851 kwam er een einde aan de rivaliteit toen de US Mail Steamship Company de Pacific Mail stoomschepen aan de Atlantische kust kocht en George Law zijn nieuwe bedrijf en schepen aan de Pacific Mail verkocht. Een van de stoomschepen van het bedrijf, de ss. Winfield Scott, verworven toen de New York California Steamship Company failliet ging, strandde in 1853 op Anacapa Island.
In 1854 kocht Marchall Owen de belangen van Roberts Law en werd president van de Pacific Mail.

Tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog werden de schepen van de Pacific Mail, die het goud en het zilver van de westelijke mijnen naar de oostelijke staten vervoerden, bedreigd door de Geconfedereerde Marine in de vorm van commerciële raiders, en verschillende complotten om een hun stoomschepen te bemachtigen voor haar kostbare lading of om het om te zetten in een raider om een van zijn andere schepen met dergelijke lading te veroveren.
Na een van deze complotten, die van de Salvador Pirates aan het licht kwam, beval General McDowell elke passagier aan boord van Amerikaanse koopvaardijstoomschepen om alle wapens in te leveren bij het aan boord gaan van het schip en elke passagier en zijn bagage werden doorzocht om verdere pogingen om de scheepvaart aan de Pacifische kust te overmeesteren te voorkomen. Alle officieren waren bewap[end voor de bescherming van hun schepen. Detachementen van Union-soldaten voeren mee met de Pacific Mail stoomschepen.



In 1867 lanceerde het bedrijf de eerste regelmatig geplande trans-Pacific stoomschipdienst met een route tussen San Francisco, Hong Kong en Yokohama, en een uitgebreide service naar Shanghai. Deze route leidde tot een roestroom van Japanse en Chinese immigranten, waardoor Californië extra culturele diversiteit kreeg.


Toen de spoorwegen Central Pacific en Union Pacific elkaar in 1869 in Utah ontmoetten, eindigde de winstgevendheid van de Pacific Mail op de vlucht van Panama naar San Francisco. Veel van haar schepen werden verkocht of op een andere route geplaatst.

Terwijl aangemeerd in San José de Guatemala, was het Pacific Mail schip ss. Acapulco betrokken bij de Barrundia-affaire van 1890.
Generaal Juan Martin Barrundia, een 
Guatemalteekse rebellengeneraal die gezocht werd door de regering van Guatemala, werd aan boord van het schip gedood bij een poging tot arrestatie door de politie, die de Amerikaanse vlag naar beneden haalde en de Guatemalteekse vlag op haar plaats hees. De affaire leidde tot de terugroeping van de Amerikaanse minister naar Midden-Amerika. lansing Bond Mizner, door president Bemnjamin Harrison. 

Het bedrijf was mede oprichter van de Dow Jones Transportation Average,

In 1925 werd het bedrijf gekocht door Robert Dollar, van de Dollar Steamship Company. met de redding van de Dollar Line door de overheid in 1938 ging het eigendom over op de American President Lines. maar tegen die tijd bestond de Pacific mail Steamship Company in wezen alleen nog op papier.
In 1949 viel het doek voor de Pacific Mail, na iets meer dan een eeuw bestaan.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten