vrijdag 14 januari 2022

ISLE OF MAN STEAM PACKET COMPANY. (GB)

 


DE OUDSTE PASSAGIERSREDERIJ.




ISLE OF MAN STEAM PACKET COMPANY.

De Isle of Man Steam Packet Company (afgekort IoMSPCo), in de lokale taal Sheshaght Phaggad Bree Ellan Vannin, is de oudste opererende passagiersrederij ter wereld en vierde in 2020 haar 190-jarig bestaan.

Het bedrijf levert vracht-, passagiers- en voertuigdiensten tussen het eiland Man Sea Terminal, in Douglas, en vier havens in het Verenigd Koninkrijk en Ierland.
Het bedrijf is eigendom van de regering van het eiland Man.

Voor de oprichting van de maatschappij in 1830 waren er verschillende rederijen op het eiland gevestigd, maar hun overtochten waren onregelmatig en de gebruikte schepen waren onbetrouwbaar.
Als gevolg hiervan kon het eiland weken achtereen van de buitenwereld worden afgesneden.
De Manx-mensen vonden het essentieel dat ze hun eigen toegewijde dienst zouden hebben.
In 1829 werd in Douglas een bijeenkomst gehouden, waaruit een commissie werd gevormd die de kosten onderzocht voor het verkrijgen van een handel met stoomschepen.


                                                       (Mona's Isle I.)

Op 30 juni 1830 werd de voorloper van de huidige Isle of Man Steam Packet Company geboren toen het gloednieuwe schip Mona's Isle, gebouwd voor 7.250 ponden, tijdens haar allereerste reis van Douglas naar Liverpool voer.

Vanaf de inhuldiging van de dienst tot januari 1832 stond het bedrijf bekend als de Mona's Isle Company. Kort gezegd handelde het bedrijf toen als het Isle of Man United Steam Packet, voordat het in juli 1832 haar huidige naam aannam.


(ss. Raderschip Empress Queen.)

Schepen bemanningen van het bedrijf waren actief betrokken bij zowel de Eerste- als de Tweede Wereldoorlog. Eén schip, King Orry, was verbonden aan de Britse Grand Fleet en leidde de Duitse Hochseeflotte naar Scapa Flow op de Orkney-eilanden aan het einde van de Eerste Wereldoorlog.
Een ander schip, Viking, werd omgebouwd tot een watervliegtuigschip  en deed dienst onder de naam HMS Vindex.


Tijden de Eerste Wereldoorlog werden elf schepen van de totale vloot van vijftien Steam Packet-schepen door de Admiraliteit gevorderd. Vier van hen gingen verloren, drie werden vastgehouden door de regering en vier keerden terug naar hun dienst. De Ben-my-Chree en de Manxman dienden ook als vliegdekschepen voor watervliegtuigen.

                                         (Evacuatie Duinkerken.)

In de Tweede Wereldoorlog werden tien van de vloot van zestien schepen gevorderd voor actieve dienst, waarvan er vier verloren gingen.
De evacuatie van Duinkerken was misschien wel het beste moment van het bedrijf, met Mona's Isle IV als eerste die Dover verliet en de eerste die de rondreis tijdens de evacuatie voltooide.
Acht schepen van de rederij namen deel aan deze missie, waarbij in totaal 24.699 Britse troepen werden gered. Deze evacuatie was ook een zware slag voor de rederij, aangezien drie schepen verloren gingen.

( Mona's Queen III.)

De Mona's Queen III ging ten onder door een zeemijn. Fanella werd tot zinken gebracht door een luchtaanval door de Duitse Luftwaffe, terwijl het op 29 mei aan de oostpier van Duinkerken lag.
De Koning Orry liep zware schade op na verschillende luchtaanvallen op 29 mei en zonk in de vroege ochtend van 30 mei voor de kust. 


Het anker van de Mona's Queen III werd geborgen als onderdeel van de 70e verjaardag van Operatie Dynamo in Duinkerken. Het staat op Kallow Point in Port St. Mary als een gedenkteken voor de bemanning van het bedrijf die aan de oorlog hebben deelgenomen. 


Na de Tweede Wereldoorlog werden vier side-loading roll-on/roll-off autoveerboten in dienst genomen, te beginnen met Manx Maid in 1962, en gevolgd door Ben-my-Chree in 1966, Mona's Queen in 1972 en Lady of Mann in 1976. Mona's Isle VI was de eerste heklader van de rederij.

De jaren tachtig waren zware jaren voor het bedrijf, met dalende passagiersaantallen. De sterke concurrentie bracht de Manx Line 's Manx Viking op instorten. In februari 1985 kondigden ze een fusie aan met Sealink, die inmiddels de Manx Line had overgenomen.
De belangrijkste haven in de Verenigd Koninkrijk stapte over van Liverpool naar Heysham, waarmee een einde kwam aan (zij het tijdelijk zoals later bleek) aan een associatie die teruggaat tot de oorsprong van het bedrijf. 
In 1996 werd de Steam Packet Company een volledige dochteronderneming van Sea Containers. In 2005 werd het bedrijf gekocht door Macquarie Bank voor 225 miljoen pond.


Tegen het begin van de 20e eeuw bediende het bedrijf tal van havens in Engeland, Wales, Schotland en Ierland. Bediende havens waren: Liverpool, Silloth, Whitehaven, Holyhead, Ardrossen, Blackpool, Belfast en Dublin.


In juni 2007 kreeg de rederij een nieuwe manager, onder zijn bestuur werden de diensten van het bedrijf verbeterd en keerde het terug naar de klassieke kleurstelling en de cultuur van het eiland te promoten.
Alle schepen kregen een volledige interne refit en de terminals werden verbeterd.

Op 1 november 2010 werd vermeld, dat de rederij twee grote klanten had verloren aan het rivaliserende bedrijf Mezeron, dat een week eerden een dienst had opgezet tussen Douglas en Liverpool. In februari 2011 trok Mezeron de dienst in vanwege gebrek aan groei in de markt.

In april 2011 werd bekend dat het bedrijf nieuwe eigenaren had, Banco Espirito Santo. In mei 2018 werd bekend dat de regering van het eiland Man een deal had gesloten ter waarde van 124 miljoen pond om 100% van van de Isle of Man Packet Company te kopen. de deal werd op 16 mei 2018 goedgekeurd.

In ruil voor exclusief gebruik van de overheidssteun in Douglas, heeft de rederij regelmatige diensten aan de regering van Manx gegarandeerd. De Ben-my-Chree en de Manannan bieden regelmatig diensten aan naar Engeland en Ierland.
Naast de reguliere routes organiseert het bedrijf in de zomer maanden enkele speciale dagexcursies naar andere bestemmingen rond het eiland Man aan.
Het bedrijf heeft ook een eigen reisbureau, Steam Packet Holidays.


Het bedrijf begon met houten raderstoomschepen, die al snel plaats maakten voor de stalen "schroef"-schepen met stoomexpansie-machines.
De vloot werd hierna gemoderniseerd door de komst van de stoomturbine aangedreven schepen, de eerste was de ss. Viking in 1905. het bedrijf verving vervolgens de passagiersstoomschepen door autoveerboten met zijlader, de eerste dieselautoveerboot was de Mona's Queen V uit 1972. Fastcraft (vleugelboten) werd de volgende generatie schepen voor het bedrijf, de eerste was de Seacat Isle of Man.














Geen opmerkingen:

Een reactie posten