HANDEL IN STEENKOOL EN
LATER IN AARDOLIE.
WORMS & CIE.
In 1948 specialiseerde het bedrijf zich in de handel van Britse steenkolen met rederijen, waaronder de Messageries Maritimes, de Franse Staat en spoorwegmaatschappijen.
Worms bevoorrade de Franse marine met kolen tijdens de Krimoorlog (1854-1855) en was betrokken bij de oprichting van de Anglo-French Steam Ship Company in 1856, gericht op de ontwikkeling van de Engelse haven Grimsby.
De Worms-vloot werd in 1856 gestart met twee stoomschepen, ss. Séphora en ss. Emma.
In de volgende decennia zette Worms lijnen op: Bordeaux - Le Havre - Hamburg in 1859, en Bordeaux - Antwerpen in 1869.
Het bedrijf bevoorraadde met kolen stations die door de Europese rederijen werden aangedaan in de Middellandse Zee, in Zuid-Amerika en in het Verre Oosten. Worms leverde ook kolen aan de bedrijven die belast waren met het graven van het Suezkanaal (1865) en opende een vestiging in Port Said in 1869.
Het bedrijf werd in 1874 omgedoopt tot Hypolite Worms & Cie en werd de oprichter opgevold door Henry Josse en Henri Goudchaux.
Omgedoopt tot Worms & Cie in 1895 was het bedrijf de wederverkoper van Shell-olieproducten in het Midden-Oosten.
Worms kocht in 1905 de Dieppe- Grimsby Line samen met A.Grandchamp Fils welke de lijnen Nantes - Bordeaux en Nantes - Bayonne lijnen beheerde, waarop de Compagnie Armoricaine de Navigation in 1907 ontstond.
De eerste Wereldoorlog verhoogde de invoer van Britse steenkool, maar tien van de negentien schepen die eigendom waren van het bedrijf gingen verloren in deze oorlog.
het bedrijf beheerde stoomschepen die door het Intergeallieerd Comitè aan Frankrijk waren toegewezen tussen 1916 en 1918.
Worms bouwde in 1917 - 1920 op verzoek van de Franse staat een scheepswerf in Le Trait in Normandië. Het eerste schip dat daar werd gebouwd was het ss, Capitaine Bonelli, werd in 1921 te water gelaten. Vier jaar later was de scheepswerf omringt door een 'tuinstad' met 4.000 arbeiders en 24 schepen voor de Franse marine en particuliere reders werden er gebouwd.
Tegelijker tijd herbouwde Worms een commerciële vloot, met bijzondere nadruk op Noord- en Oost-
Europa. In 1937 kwam slechts 60% van door het bedrijf verhandelde kolen uit Groot Brittannië, de rest uit Duitsland, Polen, België, Nederland, Turkije en Tonkin. In 1936 begon Worms met het bevoorraden van olieproducten.
Dankzij de steun aan Compagnie Havraise Pèninsulaire (CHP) kon Worms de markt van de diepzeevaart betreden. In 1938 richtte Worms in samenwerking met de Franse staat de Société Francaise de Transport Pétroliers op.
De firma beleefde moeilijke tijden gedurende de Tweede Wereldoorlog. De vloten van het bedrijf werden gevorderd en de scheepswerf La Trait werd in 1941 tot 1943 gebombardeerd.
In 1946 werd de scheepswerf weer opgebouwd al de Ateliers et Chantiers de la Seine-Maritime.
In de jaren 60 werd de tankervloot gemoderniseerd en werd de Worms & Cie Bank opgericht als een aparte entiteit (1964)
Het bedrijf stop te in 1967 met het exploiteren van maritieme lijn en onder eigen naam. De rederij en het maritieme agentschap werden in 1971 samengevoegd tot de Compagnie Navale Worms, in 1986 omgedoopt tot Compagnie Nationale de Navigation (CNN), na aankoop van de CNN van de oliemaatschappij Elf.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten