REIZEN NAAR ALASKA.
PACIFIC COAST STEAMSHIP COMPANY.
De rederij werd voor het eerst opgericht in 1867 onder de naam Goodall, Nelson & Perkins. In 1875 werd de naam veranderd in Goodall, Nelson & Perkins Staemship Company, maar werd een jaar later gereorganiseerd als de Pacific Coast Steamship Company.
De rederij exploiteerde routes aan de Noord-Amerikaanse westkust.
De belangrijkste concurrent was de Pacific Mail Steamship Company.
In januari 1875 kocht Goodall, Nelson and Perkins zes raderstoomschepen van de Pacific mail, evenals bepaalde scheepswerven.
Goodall, Nelson and Perkins zouden een nieuw bedrijf vormen om het verkeer tussen San Diego en San Francisco af te handelen, terwijl de Pacific Mail de routes vanuit Midden-Amerika en die ten noorden van San Francisco zou regelen.
Het nieuwe bedrijf, Goodall, nelson & Perkins Steamship Company, werd opgericht in februari 1875. Datzelfde jaar ging hun raderstoomschip de ss. Pacific verloren bij een aanvaring bij Cape Flatterly, Washington, waarbij meer dan 200 mensen het leven lieten.
Minder dan een jaar later ging Christopher Nelson met pensioen en de overige partners reorganiseerden zich op 17 oktober 1876 als de Pacific Coast Steamship Company, die diensten verleende aan twintig havens in Californië.
Tijdens de Spaans-Amerikaanse oorlog charterde de afdeling kwartiermeester van het Amerikaanse leger twee schepen van het bedrijf om troepen van en naar de Filipijnen te vervoeren. De ss. Senator werd op 8 juni 1898 gecharterd voor $ 1000 per dag. De Senator verplaatste 2409 ton en 1000 man aan troepen. De ss. City of Puebla werd op 23 juni 1898 gecharterd tegen een tarief van $ 900 per dag.
het schip verplaatste 2623 ton, vervoerde 635 man en troepen en had een dienstsnelheid van 12 knopen.
het bedrijf voerde ook korte tijd operaties uit in Puget Sound een inham van de Salish Sea aan de Stille Oceaan, met twee stoomschepen op de route van Seattle naar Billingham.
De stoomschepen voeren na de Klondike Gold Rush regelmatig van Seattle naar het zuidoosten van Alaska. De ss. City Topeka deed een 22-daagse rondreis tussen Seattle en Skagway en stopte in Port Townsend, Victoria, Mary Island, Wrangell en Juneau.
(ss. Valencia.)
In 1906 ging het ss. Valencia van de Pacific Coast verloren nadat het aan de grond was gelopen op de rotsachtige kust van Vancouver Island. Meer dan 100 opvarenden, waaronder alle vrouwen en kinderen aan boord, kwamen om het leven.
Het bedrijf stopte met haar rederij activiteiten in 1916 toen de schepen werden gekocht door de Admiral Line. De Admiral Line nam echter ook de naam "The Pacific Steamship Company" over, die het gebruikte tot 1936 toen alle activiteiten werden gestopt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten