vrijdag 14 januari 2022

CITY OF DUBLIN STEAM PACKET COMPANY. (IERLAND)

 

   VERBINDING TUSSEN IERLAND

         EN GROOT BRITTANNIË.



CITY OF DUBLIN STEAM PACKET COMPANY.


De City of Dublin Steam Packet Company begon in Dublin in 1822 als Charles Wye Williams & Company. Williams was een van de nier-erkende pioniers van stoomnavigatie. Zijn bedrijf exploiteerde aanvankelijk stoomschepen tussen Dublin en Liverpool.
In 1826 voegde de lijn een dienst toe van Londen naar Belfast.  
Later werd er ook een dienst toegevoegd tussen Glasgow en Belfast.
De trans-Atlantische dienst naar New York begon met het vertrek van de Royal William uit Liverpool op 5 juli 1838 en werd het eerste stoomschip dat vertrok voor een Atlantische oversteek vanaf de rivier de Mersey.

(ss. Royal William.)

In januari 1843 kreeg het bedrijf een contract voor het leveren van een nachtpostdienst vanuit Holyhead; hun schepen aangemeerd bij de Admirality Pier in Holyhead.
In 1843 nam het bedrijf de routes van de St. George Steam Packet Company over en breidde het de dienst uit naar Wales. Het bedrijf exploiteerde ook kleine stoomscheepjes op de rivier de Shannon.
Tot 1850 vervoerde de Britse Admiraliteit de Royal mail, maar in dat jaar werden voor het eerst contracten gegund aan particuliere bedrijven. Schepen die op deze contracten post vervoerden, mochten de aanduiding RMS of Royal Mail Ship gebruiken. De meest waardevolle route, met het hoogste volume, was tussen Kingstown (nu Dún Laoghaire), in Ierland, en Holyhead in Wales.

                                                     (RMS Leinster. II)

De rederij won het contract en kocht RMS Saint Columba en RMS Llwywllyn van de Admiraliteit.
In 1859 bestelde de rederij vier extra stoomschepen, genoemd naar vier provincies in Ierland, de RMS Connaught, RMS Leinster, RMS Munster en RMS Ulster; deze vier gewoonlijk "De Provincies" genoemd.

In 1897 kreeg de rederij een extra 21 jaar durend contract en bestelde vier identieke schepen van Cammell Lairds van Birkenhead om de "Provincies" te vervangen die dezelfde namen droegen als de voormalige schepen. Dit waren schepen uitgevoerd met twee schroeven aangedreven door een achtcilinder stoommachine met een snelheid van 24 knopen.


( Ramp met de Leinster II.)

Tijdens de Eerste Wereldoorlog verloor de rederij twee stoomschepen die door de Duitsers tot zinken waren gebracht, waarvan de ergste de tweede Leinster was die verloren ging met meer dan 500 levens in 30 meter diep water net ten noordoosten van Kish Light, het grootste verlies bij één incident van leven in de Ierse Zee.

Het bedrijf kon dit verlies niet financieel herstellen. Daarna werd de rest van de vloot overgenomen door de British & Irish Steam Packet Company.

De City of Dublin Steam Packet Company werd uiteindelijk in 1924 geliquideerd.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten