donderdag 20 januari 2022

UNITED FRUIT COMPANY. (USA)

 


     CHIQUITA BANANAS.



UNITED FRUIT COMPANY.

De schepen van de United Fruit Company staan ook beter bekend onder de naam de "Great White Fleet".

Het bedrijf dankt haar bestaan aan een kapitein die in 1870 op zijn hulpschoener een groep mijnwerkers vanuit Boston naar Venezuela vervoerde en op zijn terugreis  naar Boston, Port Morant, Jamaica aandeed om een lading te vinden om zijn onkosten op de reis naar het noorden te betalen. Hij kocht daar 160 stengels onrijpe bananen voor $ 40, die hij in Jersey City voor $ 320 verkocht. Het jaar daarop keerde hij terug naar Jamaica en begon hij bananen naar Boston te verschepen. Gaande weg kocht hij grotere schoeners aan en kocht hij ook bananenplantages in Jamaica.


(Door het enorme netwerk van routes werd de rederij ook wel de 'bananen-octopus' genoemd.)

Het bedrijf bleef uitbreiden naar Caribische en Midden-Amerikaanse gebieden en nam concurrerende bedrijven over.
Ze kochten een half aandeel in Standard Fruit Co in 1906, maar werd een doelwit van antitrustwetten en werd gedwongen om het in 1908 te verkopen.
In 1909 verkochten ze ook hun aandelen in Atalantic Fruit Co en kregen ze de opdracht om alle aandelen in de Bleufeilds Steam Ship Company te verkopen.
Tegen 1910 had United Fruit Company een controlerend belang verworven in het Britse Elders & Fyfess Co. en werden er regelmatig schepen tussen de twee vloten overgedragen.
In 1929 fuseert United Fruit Co met Cuyamel Fruit Coin.
In het midden van de 20e eeuw kreeg het bedrijf controle over uitgestrekte gebieden en transportnetwerken in Midden -Amerika, de Caribische kust van Colombia en West-Indië. Hoewelhet concurreerde met de Standard Fruit Company, de latere Dole Food Company, voor dominantie in de internationale bananenhandel, behield het een virtueel monpolie in bepaalde regio's, waarvan sommige bananenrepublieken werden genoemd, zoals Costa Rica, Honduras en Guatemala.
In 1970 ging United Fruit Co op in United Brands en desinvesteerde zichzelf vervolgens van zijn Amerikaanse vlaggenschepen. Alle schepen die eigendom waren van de firma werden vervolgens geregistreerd onder de Hondurese vlag onder het eigendom van Empresa  Hondurena de Vapores, Tela, Honduras. United Brands werd in de jaren tachtig overgenomen door Chiquita Brands International, Cincinnati en bezit de grootste vloot bananenschepen ter wereld, maar geen van hen vaart onder de Amerikaanse vlag.

United Fruits had gedurende haar bestaan een diepe en langdurige invloed op de economische en politieke ontwikkeling van verschillende Latijns-Amerikaanse landen.
Critisi beschuldigden het vaak van uitbuitend neokolonialisme.

In 1900 presenteerde het bedrijf een geschreven en geïllustreerd boek van Henry R. Blaney, een reisboek dat landschappen en portretten van bewoners uit de regio waar de United fruit Co land bezat. Het beschreef ook de reis van het stoomschip van de maatschappij en Blaney's beschrijvingen en ontmoetingen op zijn reizen.
Dit was het begin van de bananenvaart met passagiers.


United Fruit Co verkeerde steeds meer in de problemen door stakingen en onrusten in de 'bananenrepublieken' en moest met lede ogen toezien hoe haar eigendommen in die landen genationaliseerd.
Ook door de opkomst onder de arbeiders van de communistische partij in die landen ging ook de Amerikaanse politiek zich er mee bemoeien. 
De cruises naar het gebied liepen daartoe ook sterk terug.
De verslechterde betrekkingen tussen de Verenigde Staten en de nieuw bevestigde machten van de Latijns-Amerikaanse landen zouden alle partijen in de bananenoorlog van 1974 brengen.
Dit zou leidden tot de Unie van Bananenexporterende Landen, een kartel van Midden- en Zuid-Amerikaanse bananenexporterende landen, opgericht in 1974, geïnspireerd door de OPEC.


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten