dinsdag 4 januari 2022

NAVIGAZIONE GENERALE ITALIANA. (ITALIË)

 

     ONTSTAAN DOOR EEN FUSIE 

         VAN TWEE REDERIJEN.



NAVIGAZIONE GENERALE ITALIANA.

Navigazione Generale Italiana (NGI) was een rederij die in 1881 werd opgericht door een fusie van de Flotte Riunite Florino Company uit Palermo en de Rubattino Company uit Genua. Beide in 1932 opgegaan in de Italia Flotte Riunite.

Het idee om één Italiaanse rederij op te richten door de bestaande samen te voegen was om de buitenlandse concurrentie tegen te gaan stamt uit de nasleep van de Italiaanse Eenwording.
In 1873 begonnen de banken, om Rubattino's schuldensituatie op te lossen, een fusie voor testellen tussen de twee grootste Italiaanse rederijen, Rubattino en Florino.

Beide rederijen waren operationeel in de Middellandse Zee, Florino opereerde op routes naar de Verenigde Staten en Canada, en Rubattino was operationeel op routen naar India en het verre Oosten door het Suezkanaal.


De Florino Lijn bracht 50 schepen in het nieuwe bedrijf, en Rubattino 40 schepen.
Volgens de overeenkomst zouden beide rederijen hun routes behouden, hun service verbeteren en een line openen naar Zuid-Amerika in 1884.
Om meerdere routes te verkrijgen  verwierf in 1985 de NGI de twee concurrenten Societá Italiana Transporti Marittime Raggio & Co en Socierá Rocco Piaggio & Figli.

Societá Italiana di Transporti Marittimi Raggio & Co was in 1882 opgericht in Genua door Carlo, Edillio en Armando Raggio voor het transport van passagiers en vracht tussen Italië en Zuid-Amerika; Societá Rocco Piaggio & Figli was in 1870 opgericht en opereerde op routes naar Montevideo en Buenos Aires via de Canarische Eilanden en later tussen Genua, Napels en Rio de la Plata.



In 1901 vond er een verdere uitbreiding plaats door het overnemen van La Veloce, een scheepvaart maatschappij die was opgericht in 1884, deze werd in 1924 geliquideerd en ging geheel over in NGI.

Op 13 juni 1910, de Societá Nazionale del Servizi Marittime verwierf de NGI's Middellandse Zee routes en de NGI focuste  zich op de Trans-Atlantische routes met 19 schepen.
Ook in 1910 verwierf NGI de Lloyd Italiano, een scheepvaart- maatschappij opgericht in  1904 door Erasmo Piaggio te Genua, welke routes had op Noord- Zuid-Amerika.





(ss. Andrea Doria.)

In 1932, ging NGI samen  met Lloyd Sabaudo en Cosulich Line om gezamenlijk de Italian Line te vormen, de latere Italian Blue Riband met de schepen ss. Rex en de noodlottige ss. Andrea Doria. Dat zelfde jaar werd de vlag van de rederij gestreken.

De ss. Andrea Doria werd op de Ansaldo's Sestri Ponente scheepswerf gebouwd. Haar kiellegging vond plaats op 9 februari 1950 en zij kwam op 16 juni in de vaart. Ze werd gedoopt en vernoemd naar de Genuese admiraal Andrea Doria. Ze maakte haar eerste van wel honderd reizen op 14 januari 1953.
Op 17 juli 1956 was het schip uit Genua vertrokken voor een reis naar New York via Cannes, Napels en Gibraltar met aan boord 1134 passagiers en 572 bemanningsleden.
Op 25 juli, acht dagen later, raakte het schip ten oosten van new York en honderd kilometer ten zuiden van Nantucket verzeild in een dikke mist. Het kleinere passagiersschip de Stockholm van 12. 165 ton, onderweg van New York naar Göteborg boorde zich aan stuurboordzijde in de Andrea Doria. Bij deze scheepsramp verloren 46 passagiers het leven. Het schip zonk in de vroege ochtend van 26 juli.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten