woensdag 19 januari 2022

HOUSTON LINE. (GB)

 

  NIET VERNOEMD NAAR 

    DE STAD HOUSTON.



HOUSTON LINE.

De Houston Line werd in 1875 opgericht door R.P. Houston, parlementslid voor de Toxteht-divisie van Liverpool.
Hij gaf al zijn schepen een Griekse naam beginnende met de letter "H".

Robert Paterson Houston werd geboren in 1853 als zoon van een scheepsingenieur uit Renfrewshire.
Op latere leeftijd werd hij scheepswerktuigkundige nadat hij in Liverpool in de leer was geweest.
In 1877 gebruikte hij een erfenis om aandeelhouder te worden in kleine packet scheepjes.  De onderneming was succesvol en hij begon zijn eigen rederij, RP Houston & Company in 1880.
Elk schip werd gekocht door een afzonderlijk bedrijf met de traditionele 64% aan aandelen en Houston leverde managementdiensten.

Na aanvankelijk naar Oost-Indië te hebben gevaren, schakelde de rederij in1884 over naar Zuid-Amerika en bouwde zijn eerste schip met faciliteiten om bevroren goederen van Argentinië naar het Verenigd Koninkrijk te vervoeren.
In 1885 werden de passagiersdiensten toegevoegd en in 1899 een dienst tussen New York en Zuid-Amerika. In 1898 werd de British & South American Steam Navigation Co Ltd opgericht en werden vier bestaande schepen, plus twee in bestelling, overgedragen aan de nieuwe onderneming.
R.P. Houston bleef managers. 
Het jaar daarop begon de Boerenoorlog in Zuid-Afrika en de rederij raakte er volledig bij betrokken, waarbij haar hele vloot werd gecharterd door de Britse regering voor het vervoer van materiaal en troepen. Deze ervaring bracht de rederij ertoe een naoorlogse driehoekige dienst Liverpool - Zuid-Afrika - Zuid-Amerika te introduceren.



(Met de klok mee van linksboven: ss. Hesperia uit 1919, ss. Harmoniden uit 1919, ss Haliartus uit 1919 en de ss. Halizones.)

In 1914 bezat de British & South American Steam Navigation Co Ltd twintig schepen en hoewel het bedrijf slechts zes van deze schepen verloor in de Eerste Wereldoorlog, was het niet in staat om een van de oudere eenheden in haar vloot te vervangen, omdat de constructie in oorlogstijd niet voldeed aan de veeleisende normen van Houston.
Toen Houston 65 jaar oud was, besloot hij met pensioen te gaan en verkocht hij de hele R.H. Houston activiteiten aan Cayzer, Irving & Co Ltd voor het bedrag van 4 miljoen pond.
Als onderdeel van de overname werd British & South American Steam Navigation Co Ltd een dochteronderneming van de Clan Line.
De vloot werd grotendeels vervangen door tweedehands schepen en transfers tussen groepen, waarvan sommige hun Clan-namen behielden.


 (Met de klok mee van linksboven: ss. Hesperiden uit 1919, ss. Hypatia uit 1901, ss. Hesperia uit 1946 en de Perthshire uit 1936.)

De Zuid-Amerikaanse diensten werden in 1926 verkocht aan Kaya, Son & Co. Dit bedrijf was een dochteronderneming van de Royal Mail Line en werd beheerd door de familie Kaye.
eerder verwarrend zetten ze hun operaties voort als "Houston Line to South America". Om het identiteitsprobleem op te lossen, veranderde het bedrijf R.P. Houston in 1932 haar naam in Houston Line (Londen)  Ltd.

(Schoorsteen van de Clan Line.)

Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog bestond de vloot uit 10 schepen met ofwel 'H' of Clan-namen.
Aan het einde van de oorlog waren er nog maar drie schepen over. Vervangingen werden gekocht, opnieuw met behulp van beide naamstijlen.
Houston en de andere groepsmaatschappijen werd in 1956 samengevoegd tot British & Commenwealth Shipping Company.
Het eigendom van afzonderlijke schepen werd steeds vager, waarbij overdrachten werden gedaan om aan de reisvereisten te voldoen.
In 1970 was de Houston Line geheel verdwenen.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten