maandag 24 januari 2022

TOYO KISEN KAISHA. (JAPAN)

 

VERBINDING TUSSEN YOKOHAMA 

           EN SAN FRANCISCO.



TOYO KISEN KAISHA.

De officiële naam van de rederij is Toyo Kisen Kabushiki Kaisha of in het Engels Oriental Staemschip Company.
De rederij Toyo Kisen Kabushiki Kaisha (TKK) werd omstreeks 1896-1897 te Yokohama opgericht met als doel de transpacific handel te betreden en er werden drie schepen besteld in Groot-Brittannië.

De eerste van de nieuwe schepen was de Nippon Maru, begin in 1899 met de dienst van Yokohama naar San Francisco, later gevolgd door de American Maru en de Hong Kong Maru.

(ss. Nippon Maru.)

Toyo Kisen Kabushiki Kaisha zag de eerste vijf jaar soepel verlopen tot in 1902 Pacific Mail Steam Ship Company introduceerde de stoomschepen Korea en Siberia die al het andere in de Pacific Trade overtroffen in klasse.

Rond de zelfde tijd brak de Russchisch-Japanse oorlog uit en werden de schepen van (TKK) voor militaire doeleinden gevorderd.

De American Maru was het eerste schip dar terugkeerde naar San Francisco-run in oktober 1905.

ook in 1905 richtte de TKK een zuid-Amerikaanse dienst op die voortduurde na de samensmelting van TKK met de Nippon Yusen Kaisha )NYK' rederij en begint regelmatig reizen naar Zuid/Amerika te maken. De eerste van deze reizen komt aan in Iquique (Chili) in februari 1906.


(ss. Shinyo Maru.)

Ondertussen had Pacific Mail Steam Ship Company nog twee schepen besteld en besloot TKK om drie moderne schepen van 13.000 brt te bouwen op een Japanse werf. 
het eerste schip, de Tenyo Maru, was gereed om in 1908 aan haar eerste reis te beginnen. Toen het laatste schip, de Shinmyp Maru was voltooid, werd de America Maru verkocht aan Osaka Shosen KK (OSK).


In 1915 werd de Peria maru ( ex Coptic, ex Persia)  gekocht van de Pacific Mail Steam Ship Company.
TKK leed op 1 april 1916 haar eerste grote verlies toen de Chiyu Maru een rif raakte en moest worden verlaten.
Om het verlies van de Chiyu Maru te vervangen, werden Korea en Siberia gekocht van de Pacific Mail Steam Ship Company, ze werden gereviseerd, opgeknapt en omgedoopt tot respectievelijk Korea Maru en Siberia Maru.
In 1920 wees de geallieerde raad op overtollig scheepvaart de voormalige Cap Finisterre gebouwd voor de Hamburg Sud Amerika Line aan Japan toe, ze werd omgebouwd en gecharterd aan TKK en omgedoopt tot Taiyo Maru.

Zelfs met vijg goede schepen in de vaart op de Transpacific Route had TKK in het begin van de jaren twintig te maken met hevige concurrentie.
De United States Shipping Board plaatste vijf nieuwe schepen van 14.000 brt op de San Francisco Manilla  lijn onder de Pacific Mail Steam Ship Company en nog vijf naar de Oriënt.

Ook de Canadian Pacific en de Dollar Steamship Company waren stevige concurrenten en in 1926 werden onderhandelingen begonnen om TKK samen te voegen met Nippon Yusen Kaisha, gesteund door de Japanse regering, en op 10 maart 1926 werd TKK overgenomen door Nippon Yusen Kaisha.



De schepen van de Toyo Kisen Kabushiki Kaisa hadden een gele schoorsteen met in de top een zwarte band.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten