maandag 17 januari 2022

HOULDER LINE. (GB)

 

   BESTAANDE UIT AANTAL

   VERWANTE REDERIJEN.



HOULDER LINE.



Houlder Line was een aantal verwante Britse rederijen die oorspronkelijk waren opgericht door de gebroeders Houlder.


Houlder Brothers & Co werd opgericht in Londen in 1856 en was actief op de markt voor gecharterde tonnage.
In 1861 verkreeg het bedrijf het schip de Gouden Hoorn, die ze gebruikten op de Noord-Atlantische routes naar de verenigde Staten.
Het bedrijf breidde later uit naar routes naar Nieuw-Zeeland, Australië en de eilanden in de Stille Oceaan.
Van 1875 tot 1880 werkte het bedrijf samen met John T. Arundel & Co in een guano (vogelmest) mijnbouwbedrijf op Flint Island in de Stille Oceaan.
In 1881 betrad het bedrijf de passagiers- en vrachthandel naar de River Plate (Argentinië).

In 1911 kocht Furness, Withy & Co Ltd een aandeel van 50% in Houlder Brothers. Op die datum controleerde Houlder Brothers een vloot van 19 schepen via drie dochteronder nemingen: negen schepen in Houlder Line Ltd, negen in de Empire Transport Company en één in de Oswestry Grange Steamship Company.
In 1914 richtten Houlder Brothers Ltd en Furness een joint adventure op, de Furness-Houlder Argentine Line.


Vanaf de jaren 1890 kregen de Houlder-schepen namen die eindigden op "Grange". 
Een van de eerste vier schepen was de Oswestry Grange een gekoeld vrachtschip gebouwd in 1902 en verkocht in 1912.
het woord in de naam van het schip was meestal een Engels dorp of een Engelse stad waarvan het initiaal deel uitmaakt van de bedrijfsnaam.


Houlder Line verloor 12 schepen in de Eerste Wereldoorlog en 11 in de Tweede Wereldoorlog.
Furness-Houlder Argentine Lines verloor drie schepen in de Tweede Wereldoorlog: Canonesa, Duquesa en El Argentino.
In 1917 werd Britisch Transport, van de dochteronderneming van Houlder's Empire Transport Company, het eerste koopvaardijschip dat een Duitse U-boot liet zinken.

In 1972 kwam de STV Royston Grange in de Rio del Plata in aanvaring met een tanker. beide schepen vlogen in brand, waarbij alle 74 opvarenden van de Royston Grange en acht bemanningsleden van de tanker om het leven kwamen.

Royston Grange was het zesterschip van STV Hardwick Grange, dat in 1975 werd overgedragen aan Shaw, Savill & Albion Line.



                                                  ( ex Lord Kelvin.)


In 1987 stopte de Houlder Line met de scheepvaart, toen de Lord Kelvin werd verkocht aan Noorse kopers. 

Het bedrijf ging verder als een onafhankelijk ingenieursbureau Houlder Ltd.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten