zondag 9 januari 2022

HELLENIC MERCHANT MARINE. (GRIEKENLAND)

 

      SINDS 1828 VAREND 

      ONDER ÉÉN VLAG.



HELLENIC MERCHANT MARINE.

De naam verwijst naar de Griekse koopvaardij en haar vloot, die zich wereldwijd bezighoudt met handel en transport van goederen en diensten.

Griekenland is van oudsher een zeevarende natie, aangezien de scheepvaart aantoonbaar de oudste vorm van bezetting van de Grieken is en sinds de oudheid een sleutelelement is van de Griekse economische activiteit.
De Grieken bleven betrokken en speelden een belangrijke rol in de scheepvaart tijdens de Byzantijnse periode en tijden de Ottomaanse periode, en Griekse schepen waren vooral te vinden in de havens van de oostelijke Middellandse Zee.

Van oudsher werd de Griekse scheepvaart gerund als een familiebedrijf, met familieleden in belangrijke havens of op sleutelposities, en in het verleden met huwelijken die de relaties tussen commerciële dynastieën verstevigden. Deze hechte families hebben het mogelijk gemaakt dat financieel gevoelige informatie binnen de lokale gemeenschap werd bewaard, waarbij veel transacties binnen vertrouwde familienetwerken werden gehouden. Bekende families zijn o.a; Onassis, Niarchos Chandris en vele meer.

( Griekse koopvaardijvlag van 1822 tot 1828.)

De Griekse koopvaardijvloot bestaat sinds eeuwen uit eigendom van Griekse burgers en die ofwel de Griekse vlag ofwel een goedkope vlag voeren.

In de jaren1860 en na de Onafhankelijkheidsoorlog zorgde de financiële crisis ervoor dat een aantal van deze bedrijven instortte. Desalniettemin ging de traditie van schenkingen door, en het was de scheepvaart die instellingen zoals de Nationale Bibliotheek van Griekenland financierde.

Griekse bedrijven zijn erin geslaagd de expansie van Azië, met name China te veroveren. het zijn vooral de droge bulk rederijen die hebben geprofiteerd van de ontwikkeling, aangezien ijzererts en steenkool de twee belangrijkste hulpbronnen zijn die nodig zijn om de infrastructuur van een land naar een hoger niveau te tillen.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog waren de Griekse rederijen vooral actief in de geallieerde gebieden en hun vloten werden onder controle van de Britse koopvaardij gezet.

Na het einde van de Tweede Wereldoorlog konden de door Griekenland geleide vloten zich opnieuw vestigen onder hun nationale vlag. Door de veranderde dynamiek werden ze nauwer afgestemd op hun eigen nationale staat en de oprichting van de Griekse koopvaardijdienst.

Sinds 2000 biedt China lucratieve contracten aan, zowel ter plaatse als in de tijdbevrachtingsmarkt voor reders van droge bulk. Als gevolg hiervan werden vele nieuwe scheepsmagnaten gecreëerd.

Volgens Lloyd's List uit 2015, was Griekenland nummer één in schip eigenaar ter wereld in termen van tonnage; met een draagvermogen van 334.649.089 ton en 5.226 schepen.
Tegenwoordig is de scheepvaart de op één na grootste bijdrage aan de nationale economie na het toerisme.
De Griekse vloot voert verschillende vlaggen; sommige Griekse reders keren echter geleidelijk terug naar de nationale Griekse vlag als gevolg van wijzigingen in het wetgevingskader voor hun activiteiten en de verbetering van de infrastructuur.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten