SINDS 1828 VAREND
ONDER ÉÉN VLAG.
HELLENIC MERCHANT MARINE.
De Griekse koopvaardijvloot bestaat sinds eeuwen uit eigendom van Griekse burgers en die ofwel de Griekse vlag ofwel een goedkope vlag voeren.
In de jaren1860 en na de Onafhankelijkheidsoorlog zorgde de financiële crisis ervoor dat een aantal van deze bedrijven instortte. Desalniettemin ging de traditie van schenkingen door, en het was de scheepvaart die instellingen zoals de Nationale Bibliotheek van Griekenland financierde.
Griekse bedrijven zijn erin geslaagd de expansie van Azië, met name China te veroveren. het zijn vooral de droge bulk rederijen die hebben geprofiteerd van de ontwikkeling, aangezien ijzererts en steenkool de twee belangrijkste hulpbronnen zijn die nodig zijn om de infrastructuur van een land naar een hoger niveau te tillen.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog waren de Griekse rederijen vooral actief in de geallieerde gebieden en hun vloten werden onder controle van de Britse koopvaardij gezet.
Na het einde van de Tweede Wereldoorlog konden de door Griekenland geleide vloten zich opnieuw vestigen onder hun nationale vlag. Door de veranderde dynamiek werden ze nauwer afgestemd op hun eigen nationale staat en de oprichting van de Griekse koopvaardijdienst.Sinds 2000 biedt China lucratieve contracten aan, zowel ter plaatse als in de tijdbevrachtingsmarkt voor reders van droge bulk. Als gevolg hiervan werden vele nieuwe scheepsmagnaten gecreëerd.
Volgens Lloyd's List uit 2015, was Griekenland nummer één in schip eigenaar ter wereld in termen van tonnage; met een draagvermogen van 334.649.089 ton en 5.226 schepen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten