VAREND OP DE AUSTRALISCHE
KUSTHAVENS.
ADELAIDE STEAMSHIP COMPANY.
De rederij werd opgericht in september 1875 in Adelaide, Zuid-Australië, door een groep veehouders en zakenlieden, van wie sommige belangen hadden in stoomschepen in de Spencer Gulf, namelijk Federal Wharf Co. Ltd, Port Adelaide Dredging Company Ltd en Spencer Gulf Shipping Co. Ltd en werd ingeschreven als bedrijf op 8 oktober 1875.
Tot de promotors en oprichters behoorden Andrew Tennant, Robert Barr Smith en Thomas Elder van Elder Smith & Co Ltd.
Het eerste nieuwe schip van de maatschappij was de Flinders.
In juli 1876 fuseerden de belangrijkste promotors van het bedrijf hun particuliere belangen in de scheepsbouw tot de Spencer's Gulf Steamship Co. Ltd, die handel drijft in de kustwateren van Zuid-Australië.
De twee bedrijven fuseerden in december 1882. De vloot cirkelde langs de kust van Derby in het noorden van West-Australië tot Cairns in het noorden van Queensland. De scheepvaart werd ondersteund door een groot netwerk van agentschappen in bijna elke grote Australische havenstad.
Tijdens de Eerste Wereldoorlog werden verschillende schepen van de Adelaide Steamship Company gevorderd door de marine, evenals verschillende andere particuliere schepen; de ss. Grantala en de ss. Warilda als hospitaalschepen en de ss. Wandilla en de ss. Willochra als troepentransport schepen.
Ook de ss. Yankalila en de ss. Echunga werden gevorderd.
De Adelaide Steamship Company werd twee keer geliquideerd en gereconstrueerd voor een efficiëntere en winstgevendere operatie, eerst in 1900 en vervolgens in 1920.
Op 20 januari 1915 namen ze de Coast Steamships Limited over en hielden het draaienede als een dochteronderneming die zijn eigen identiteit behield tot 1968.
(ss. Manunda.)
Aan het begin van de Tweede Wereldoorlog bezat het bedrijf 30 schepen.
Door de oorlog werd het bedrijf opnieuw gedwongen negen schepen over te dragen aan de Australische marine.
De ss. Manoora en de ss. Manunda werden respectievelijk een gewapende koopvaardijkruiser en een hospitaalschip.
De ss. Manuda bevond zich tijdens de Japanse bombardementen in de haven van Darwin en kon 260 militairen en burgerslachtoffers in Fremantle in veiligheid brengen. Tijdens de oorlog bracht ze ongeveer 30.000 zieken en gewonden terug naar Australië vanuit het Midden-Oosten en Nieuw-Guinea.
Tijdens de jaren 1940, een daling van de handel noopte het bedrijf om te diversifiëren en ze begonnen belangen te verwerven in andere bedrijven en projecten. Daarom diversifieerde het bedrijf na de oorlog in sleepvaart, scheepsbouw en het vervoer van zout, kolen en suiker.
Op 1 januari 1964 werd de interstate vloot samengevoegd met die van Mcllwraith, McEacharn & Co in een nieuw bedrijf, Associated Steamships Limited, waarin de Adelaide Steamship Company 40% bezat.
Eveneens in 1964 ontwikkelde het gefuseerde bedrijf 's werelds eerste speciaal gebouwde containerschip, de ms. Kooringa.
Bulkships, waarin de Adelaide Steamship Company in 1965 een belang had van 40%, verwierf in 1968 alle aandelen in Associated Steamship Limited. In 1977 werd het belang van het bedrijf in Bulkships afgestoten en het Adelaide Steamship bedrijf stopte met het bezit en de exploitatie van schepen.
Het behield echter haar belangen in sleepboten en sleepbootactiviteiten en tegen de jaren tachtig was Adelaide Steamship een van de oudste nog bestaande industriële bedrijven van Australië.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten