woensdag 5 januari 2022

LLOYD TRIESTINO. (ITALIË)

 


VAN OOSTENRIJKS NAAR ITALIAANS.



LLOYD TRIESTINO.

Het bedrijf werd in 1836 opgericht als de Österreichischer Lloyd (Oostenrijkse Lloyd) en werd een van 's werelds grootste rederijen door tot 1918 de meeste overzeese handels- passagiersreizen van Oostenrijk-Hongarije te beheren.

De Oostenrijkse Lloyd voerde regelmatig diensten uit van Triëst naar het nabije Oosten, India, China en het Verre Oosten, Brazilië en de Verenigde Staten.
Het was ook de eerste rederij die stoomschepen gebruikte.
Het hielp on Triëst tot een van de knooppunten van handel en reizen te maken in de Middellandse Zee.


De naam van het bedrijf werd in 1919, na het einde van de eerste Wereldoorlog, veranderd in Lloyd Triestino, toen Triëst een deel van Italië werd.
Op dat moment kreeg het bedrijf ook te maken met ingrijpende herstructureringen om de verliezen die tijdens de Eerste Wereldoorlog waren opgelopen goed te maken. 
Tegen het einde van de jaren dertig was Lloyd Triestino, met haar dochterbedrijf Marittima Italiana, opnieuw een grote scheepvaartmacht in de wereld, met een vloot van 85 schepen met 17 lijndiensten naar oost-Afrika, Zuid-Afrika, Azië en Australië.

Het bedrijf werd verlamd door de verwoestingen van de Tweede Wereldoorlog in het jaar 1940.
Tijdens de oorlog verloor Lloyd Triestino 68 schepen en 1000 bemanningsleden.
Aan het einde van de oorlog werd het geheel teruggebracht op slechts vijf schepen en werden ze opnieuw geconfronteerd met een massale bergingsoperatie.
In 1956 was de vloot van Lloyd Triestino gegroeid tot 31 schepen, 
De diensten naar het Verre Oosten en Australië werden in de jaren zestig gereorganiseerd toen twee nieuwe passagiersschepen, de Galileo Galilei en de Cuglielmo Marconi, in de vaart werden genomen.


Galileo Galilei en Guglielmo Marconie.
   


  







In de jaren zeventig was er een   revolutie in de scheepvaart waarbij   containers de plaats innamen van het   bulkvervoer en passagiersvervoer over   zee geleidelijk werden vervangen door     luchtvaartmaatschappijen. Lloyd Triestino was een pionier in de containerisatie op de handelsroutes van Europa naar Afrika, Azië en Australië. Dit waren de tijden van nieuwe strategische allianties met belangrijke internationale rederijen. Tegen het einde van de jaren tachtig was het tijd om de vloot van het bedrijf opnieuw te vernieuwen door meer hightech schepen met grotere capaciteit in de vaart te nemen.


In 1993 begon Lloyd Triestino een positieve en steeds groeiende samenwerking met de Taiwanese Evergreen Marine Corporation. Vijf jaar later stapte Lloyd Triestino, in het kader van een privatiseringsplan over naar de Evergreen Group-familie en behield haar eigen naam en bleef aanwezig op vijf continenten verbonden door 22 lijndiensten.


In 2003 maakte Lloyd Triestino haar debuut op de trans-Atlantische routes. Traditionele verbindingen zoals die tussen Australië en zuidoost Azië en tussen Noord-Europa en Zuid-Afrika bleven ook bestaan.
Op 1 maart 2006 is de bedrijfsnaam Lloyd Triestino gewijzigd in Italia Marittima SPA.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten