VAART OP NOORD-AFRIKA.
COMPAGNIE DE NAVIGATION MIXTE.
De Compagnie de Navigation Mixte was een voormalige Franse rederij die actief was van 1850 tot 1981 en waarvan de geschiedenis is verbonden met de Franse koloniën in Noord-Afrika.
Louis Arnaud, een maritiem agent in Marseille, en de gebroeders Touache, bankiers uit Lyon, richtten in december 1850 de Sociéte Louis Arnaud, Touache Frères et Compagnie op, een commanditaire vennootschap waarvan het doel was bij te dragen tot de ontwikkeling van de betrekkingen tussen de metropool en de kolonie, ze samen te brengen door de duur van de overtochten zoveel mogelijk te verminderen.
Het bedrijf lanceerde haar eerste schip in februari 1852, de ss. Du Tremblay, een door een schroef aangedreven stoomschip die 50 passagiers en 350 ton vracht kon vervoeren en werd toegewezen aan de lijn Marseille- Algiers.
In 1855 verzorgde het bedrijf een geregelde dienst van twaalf reizen per maand, vier naar Algiers, drie naar Oran, drie naar Phillippeville, één naar Bône en één naar Tunis.
In 1858 werd het bedrijf een naamloze vennootschap en in 1888 werd het omgedoopt tot Navigation Mixte (gemengde navigatiebedrijf)
In 1929 ging het bedrijf een samenwerking aan met de Compagnie du Midi een ferryterminal in Port-Vendres.
Het bedrijf leed zware verliezen tijdens de Tweede Wereldoorlog: in 1945 had het slechts nog drie van de vijftien schepen. In 1939 werd de thuisbasis Port-Vendres zwaar beschadigd.
In 1967 behoorde het kapitaal van de onderneming toe aan de verzekeringsmaatschappij La Fortune.
In 1969 bundelde de rederij haar krachten met de Compagnie Générale Transatlantique om de Compagnie Générale Transméditerranéenne te creëren waaraan het zijn volledige vloot verkocht.
Op 12 mei 1969, benoemd La Fortune Marc Fournier als hoofd van de rederij. In de daarop volgende jaren transformeerde hij de gemengde rederij na verschillende financiële operaties tot een gediversifeerd financieel conglomeraat.
De beleggingen in aandelen werden geconcentreerd in de volgende activiteitensectoren: gebouwen en grond, transport, toerisme, waaronder hotels en reisbureaus, banken en verzekeringen en agrovoeding.
De onderneming stopte haar maritieme activiteiten in 1981 met de verkoop van twee containerschepen, de Pagnol en Raimu, die zij nog steeds in de vaart had.
Op 29 oktober 1989 deed de de bank Paribas een overname- bod dat mislukte.
In 1995 nam Paribas, gelieerd aan Allianz en de Jean-Marc Vernes-groep, de macht over, waardoor het jaar daarop een nieuw overnamebod werd gedaan en het de Compagnie de Navigation Mixte volledig kon overnemen. 1996 was het einde van het bedrijf.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten