dinsdag 1 februari 2022

CHINA MAIL STEAMSHIP COMPANY. (USA)

 

 

   EEN KORT BESTAAN.



CHINA MAIL STEAMSHIP COMPANY.


De China Mail Steamship Company werd in 1915 te San Francisco opgericht door een groep Amerikaans-Chinese zakenlieden als gevolg van het feit, dat de Pacific mail Steamship Company besloot om haar schepen uit de dienst naar het Verre Oosten terug te trekken, waardoor het Japanse bedrijf Toyo Kisen Kaisha een regelmatige dienst verkreeg.
Het eerste schip van de nieuw opgerichte rederij was de ss. China, dat werd overgenomen van de Atlantic Transport Company.


                                     (Van links naar rechts: ss. China, ss, Nanking en de ss. Nile.)

De toekomst zag er rooskleurig uit voor de China Mail Steamship Company, met een vaarroute van San Francisco - Honolulu - Yokohama - Nagasaki - Shanghai - Hong Kong. De maatschappij gfing op zoek naar een tweede schip, maar deze was niet gemakkelijk te verkrijgen vanwege de Eerste Wereldoorlog, maar in 1917 werd via het stoomschip ss. Congres van de Pacific Coast Steamships Company ,Oregon, verkregen. De kosten van het kopen en repareren van het schip veroorzaakten financiële problemen voor de rederij. Ze werd omgedoopt tot ss. Nanking en kwam in 1918 in de vaart.
Ook een derde schip, het stoomschip Nile, werd in 1919 gekocht van de Pacific Mail Steamship Company.


De China Mail bleek erg populair bij het reizende publiek, vooral bij de Chinezen. Na de eerste Wereldoorlog was er een groeiende concurrentie op de Pacific route en de China mail Steamship Company moest op zoek naar nieuw kapitaal in China en Hong Kong, maar het mocht niet baten.
Door oplopende schulden ging China Mail in 1923 failliet.




De ss. China werd in 1889 gebouwd door Fairfield Shipbuilding & Enginering Co. te Glasgow.
Het schip werd gebouwd in opdracht en voor de Pacific Mail Steamship Company, die het in 1915 verkocht aan de Atalantic Transport Co, die het weer doorv erkocht aan de China mail Steamship Company. Het schip behield de zelfde naam.
In 1923 werd het schip opgelegd en in 1925 gekocht door Chiu Steam Ship Co. Ltd in Kowloon voor de sloop.
Het schip had een tonnage van 5.061 ton, een lengte van 134,21 meter, breedte 14,66 meter en een diepte van 9.96 meter. Ze had één enkele schroef en een vaarsnelheid van 17 knopen.

De ss. Nanking werd in 1913 gebouwd door New York Shipbuilding Co., Camden, New York als de ss. Congres voor de Pacific Coast Steamship Company. Het schip werd in 1918 omgedoopt tot ss. Nanking voor de China Mail Steamship Company.
In 1923 werd het schip verkocht aan de Admiral Line en omgedoopt tot de ss. Emma Alexander. In 1926 verkocht aan R.Dollar & Co en behield de zelfde naam. In 1926 kwam het schip in Britse handen en werd het omgedoopt tot ss. Empire Woodlark. In 1946 werd het schip met een lading overtollige gasmunitie tot zinken gebracht.

Het ss. Nile werd in 1893 gebouwd door J & G Thomson, Glasgow in opdracht van Royal Mail Steamship Company. In 1911 werd het schip verkocht aan HF Carmichael, Hong Kong. In 1912 kwam het in handen van de Pacific Mail Steamship Company en werd in 1919 gekocht door de China mail Steamship Company. Het schip behield al die tijd haar doopnaam "Nile". In 1922 werd het schip opgelegd om in 1925 te worden gesloopt.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten