donderdag 3 februari 2022

OREGON STEAM NAVIGATION COMPANY. (USA)

 


OPEREREND OP ZEE EN RIVIEREN.




OREGON STEAM NAVIGATION COMPANY.

De Oregon Steam Navigation Company (OSN) was een Amerikaans bedrijf dat in 1860 werd opgericht in Washington door de partners J.S. Ruckle, Henry Olmstead en Jo van Bergen.
Het bedrijf werd opgericht in Washington vanwege een gebrek aan vennootschapswetten in Oregon, hoewel het wel in Oregon belasting betaalde.

Het bedrijf exploiteerde stoomschepen tussen San Francisco en havens langs de Columbia-rivier in Astoria, Portland en The Dalles, ten dienste van de houtindustrie en de zalmvisserij.
Er werd een spoorlijn aangelegd om de stoomschepen te bedienen.

Het bedrijf werd opgericht op 29 december 1860 in Vancouver, Washington, met 22 aandeelhouders. De belangrijkste aandeelhouders waren onder meer D.F. Bradford die eigenaar was van de noordoever-overdraagspoorlijn bij de Cascades, Jacob Kamm, Harrison Olmstead, Simeon G. Reed, R.R. Thompson en de stoomschip kapiteins John C. Ainsworth en L.W. Coe. het bedrijf kreeg toen de controle over de meeste schepen op de rivieren Columbia en Snake.


( ss. Oneonta op de Columbia-rivier in 1867.)

Men beschreef de Oregon Steam Navigation  Company als "het monopolie met vele tentakels van het riviervervoer".

Van 1858 tot 1863 exploiteerde de Oregon Portage Railroad 7,5 mijl spoor tussen Bonneville en Cacade.De spoorlijn vervoerde voornamelijk militair en immigrantenverkeer.
In 1862 werd de spoorlijn verkocht aan de Oregon Railway and Navigation Company voor $ 155.000.
Kort daarna verwierf het bedrijf de meeste stoomschepen op de Columbia en Snake Rivers. De Oregon Railway and Navigation Company kocht de Oregon Steam Navigation in 1879.


                                    ( ss. Idaho een 'side-wheeler'.)

Op de beneden Columbia-rivier, omvatten de schepen van het bedrijf Senorita, Fasion, Julia, Belle van Oregon City, Mountain Buck en Carrie Ladd de diensten.
Op het midden van de Columbia-rivier waren het de schepen Mary, Hassaloe, Wasco en Idaho.
Op de boven Columbia-rivier leidde het bedrijf de Tenino en de kolonel Wright.




In 1862 werd de People's Transportation Company opgericht met drie schepen voor de rivieren die niet betrokken waren bij de Oregon Steam Navigation Company. Deze nieuwe schepen vormden een serieuze concurrentie voor het monopolie, zozeer zelfs dat in ongeveer 1864, de Oregon Steam Navigation Company haar rivaal $ 10.000 per jaar betaalde om hun activiteiten te beperken tot de Willamette-rivier. De OSN nam twee schepen over van Peopl's Transportaion, in ruil voor drie OSN-schepen op de Willamette-rivier.



Het verkeer nam toe in begin van de jaren 1860, en in 1863/64 voegde OSN vier schepen toe aan haar vloot, welke allemaal gebouwd in Celila op de boven Columbia-rivier, en de Mississippi-achtige zijwieler Oneonta in het midden van de rivier.
Osn kocht ook de zijwieler New World om de beneden Columbia-rivier te bewerken.
In 1878 had OSN zeven nieuwe schepen aan haar vloot toegevoegd.



Niet alleen op de rivieren brak de concurrentie strijd uit, maar ook op land tussen de spoorlijnen. De OSN controleerde al het vervoer inclusief de noordelijke als de zuidelijke spoorlijnen rond de Cascades.
In 1863 verving het bedrijf de door muilezels getrokken spoorlijn aan de noordkant van de Cascades door een stoomlocomotief en bouwde ook een 21 kilometer lang spoor van de Dalles rond Celilo Falls, dat werd geopend op 23 april 1863 en $1 miljoen koste om het te bouwen.


Hoewel OSN succesvol en ambitieus was, waren er meningsverschillen onder de 33 aandeelhouders van het bedrijf, wat helemaal opliep in 1866  over het besluit van OSN om het ss. Oregonia te bouwen, een stoomschip van 270 voet lengte, om te concurreren met de Pacific Mail Steamship Company voor het zeeverkeer tussen San Francisco en Portland.
Tegen het einde van 1867 waren de ontevreden aandeelhouders uitgekocht en bleven er zeven eigenaren over.


Het lot van de OSN raakte verstrengeld met de financiële problemen van de noordelijke Stille Oceaan in de jaren 1870. In 1879 had Henry Villard, de vertegenwoordiger van de Duitse obligatiehouders met een enorm belang in de North Pacific Company, de aankoop van OSN geregeld. het bedrijf verdween in het apparaat en de financiën van een transcontinentale spoorweg.
 De OSN was een kolos in haar korte bestaan. De ambitieuze directeuren bouwden een effectief transportnetwerk met vier spoorwegen. Toen de North Pacific Company het bedrijf opslokte, overhandigde OSN zesentwintig stoomschepen, honderden hectaren onroerend goed in Portland, Astoria, The Dalles, Umatilla en Vancouver, en meer dan $ 3 miljoen aan uitrusting.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten