woensdag 16 februari 2022

COSENS & CO Ltd. (GB)

 

RADERSTOOMSCHEPEN

       MAATSCHAPPIJ.




COSENS & Co Ltd.


Het bedrijf werd in 1848 opgericht door Joseph Cosens. Cosens exploiteerde een vloot van raderstoomschepen op reizen langs de zuidkust van Engeland en op reizen naar Cherbourg en Alderney.
Tevens exploiteerde hij rondvaarten in de baai van Weymouth, evenals sleepboten die de schepen hielpen de haven binnen te varen.









Tot het einde van de Eerste Wereldoorlog had het bedrijf een contract met de Admiraliteit voor de exploitatie van vrijheidsschepen voor de marine in Portland.
De technische kant van het bedrijf was een grote scheepsreparatie- en waterbouwkundige faciliteit. 


Naast de haven beschikte het bedrijf ook over een koel- en ijsbereidingsinstallatie.

In 1851 bediende Joseph Cosens het stoomschip Princess tussen Weymouth en Portland, toen hij ontdekte dat een rivaliserende organisatie, de Weymouth & Portland Steam Packet Company, eigendom van Philip Dodson, van plan was zijn eigen stoomschip Contractor op dezelfde route te plaatsen.

Cossens reactie hierop was om het bedrijf uit te breidden door een samenwerking aan te gaan  met de rijke lokale kranteneigenaar Joseph Drew om een nieuw schip te krijgen. Het nieuwe schip genaamd Prince, werd ontworpen en gebouwd door John Scott Russell, later beroemd als de bouwer van de noodlottige Great Eastern.

Joseph Cosens overleed eind 1873 en Joseph Drew werd de nieuwe voorzitter van het bedrijf.

In 1946 werd Cosens overgenomen door zijn in Southampton gevestigde rivaal Red Funnel, die de plezierstoomschepen bleef exploiteren, in combinatie met haar eigen schepen, tot 1966, toen de laatste overgebleven raderstoomschip uit dienst werd genomen.

De enginering-divisie ging echter door en werd uiteindelijk verkocht via een management buy-out in 1990. Omgedoopt tot Cosens Engineering Ltd had het een korte onafhankelijk bestaan, dat eindigde in surseance van betaling.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten