zondag 13 februari 2022

CONSTANTINE SHIPPING COMPANY. (ENGELAND)

 


EEN BESTAAN VAN ZESTIG JAAR.



CONSTANTINE SHIPPING COMPANY.



De maatschappij ontstond in 1885 te Middlesbrough, met de aankoop van de Noorse Barge, Homewood, die samen met de Norwood onder Noors register bleef varen.
In 1891 kocht de maatschappij haar eerste stoomschip Toftwood en registreerde het ook onder de Noorse vlag. Na 1897 met de aankoop van de Riftswood werden alle schepen geregistreerd in Middelbrough. 
Al de scheepsnamen zouden eindigen op "wood".




( ss. Maplewood.)

In 1907 werd de Metor Steamschip Company opgericht om kustvaartschepen te exploiteren.
Tijdends de Eerste Wereldoorlog verloor de maatschappij 13 schepen door vijandelijke acties, verschillende schepen werden verkocht of verloren door gevaren op zee en aan het einde van de oorlog waren er nog maar zes schepen over in de vloot.
De vloot werd herbouwd tussen de twee wereldoorlogen en naast de korte kustvaart werd de vloot geëxploiteerd vanuit Swansea en Port Talbot naar Quebec en Montreal toen de rivier vrij van ijs was. 
Verder naar Zuid-Afrika, Mauritius, Australië en de River Plate toen de St. Lawrence rivier weer dicht gevroren was. 

                                                                             (ss. Earlswood.)

Tijdens de Tweede Wereldoorlog verloor de maatschappij negen diepzeeschepen en twee kustvaarders en tegen het einde van de oorlog bezat het nog slechts zeven schepen..
Na de oorlog betrad het bedrijf de mediterrane handel en exploiteerde het een lijndienst tussen Glasgow, Dublin, Belfast, de Kanaalhavens, Bristol en Marseille, Genua, Leghorn, Napels en Sicilië.


(ss. Lochwood.)


In de zomer werden ook diensten uitgevoerd tussen Toronto, Hamilton, Montreal en St. John's en tijdens de wintermaanden keerden de schepen terug naar de mediterranen diensten




                                                                  (ss. Eastwood te watergelaten.)

In 1960 werd het laatste schip van de maatschappij de ss. Eastwood te watergelaten.

In 1966 werd besloten om de stoomschiplijn te beëindigen en werden de schepen geleidelijk aan verkocht.
In 1968 werd het laatste schip verkocht en viel het doek voor de rederij.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten