VAREND OP HET
VERENIGD KONINGKRIJK.
FINLAND STEAMSHIP COMPANY.
De Finland Steamship Company, Finska Angfartygs Aktiebolaget, afgekort FAA, werd in 1883 opgericht door kapitein Lars Krogius om te concurreren met het toenemende aantal stoomschepen dat in de Oostzee in gebruik werd genomen, en om een regelmatige dienst naar het Verenigd Koninkrijk te onderhouden voor Finse land- en bosbouw producten.
In 1884 werden de eerste stoomschepen, de Sirius en Orion voltooid, en het bedrijf breidde zich snel uit en bezat acht schepen in 1890 en 27 in 1899, met een totaal van 30.000 brt.
(Emigrantenschip ss. Arcturus.)
Oorspronkelijk werd het winterverkeer naar Finland als onmogelijk beschouwd, en hun schepen werden gedwongen om in de wintermaanden naar het zuiden te varen. met behulp van een lening van de staat werd de Capella echter in 1888 gebouwd, bestand tegen de ijsdruk, en in de winter van 1888/89 onderhouden ze het grootste deel van het seizoen een dienst tussen Hanko en Hull. In het licht hiervan werden nieuwe schepen gepland om te voldoen aan de ijscondities.De export van boter naar het VK vereiste regelmatige afvaarten en schepen uitgerust met gekoelde laadruimen. het bedrijf plaatste haar beste schepen op deze dienst tussen Hanko en Hull, en later tussen Turku en Hull. Het bedrijf was ook nauw betrokken met het vervoer van Finse emigranten op weg naar Amerika en in 1932 hadden ze bijna een half miljoen passagiers op deze route vervoerd.
Tijdens de oorlog van 1914-1918 verloor het bedrijf acht van de negen schepen die zich bij het uitbreken van de oorlog buiten de Oostzee bevonden, en aangezien deze schepen in dienst waren van de Britse Admiraliteit, ontving de maatschappij nooit volledige compensatie. De betaling was afhankelijk van de goedkeuring van de Russische regering en deze is vanwege de Russische Revolutie nooit ontvangen.De schepen van het bedrijf speelden echter een belangrijke rol in de onafhankelijkheidsoorlog van het land. In 1919 verbeterde de economische omstandigheden en breidde de vloot snel uit, bestaande daarna uit 44 schepen, in totaal 55.000 brt in 1929.
De handelsdepressie van de jaren dertig had geen grote invloed op de Finse exporthandel en het bedrijf bleef groeien.
Afgezien van de oorlogsjaren was er weinig verlies aan tonnage.
Het enige grote incident was de aanvaring tussen de ss. Oberon en de ss. Arcturus op 19 december in het Kattegat. De schepen stonden onder leiding van de broers en kwamen in dichtte mist met elkaar in botsing, waarbij het ss. Oberon zonk met het verlies van 40 levens.
Bij het uitbreken ven de Tweede Wereldoorlog in 1939 bezat het bedrijf 58 schepen (80.000 brt) en exploiteerde het 22 reguliere routes.
Het bedrijf kwam door de oorlog in handen van nazi-Duitsland.
Ze verloren verschillende schepen, maar waren in staat andere aan te kopen en in 1943 bezaten ze 62 schepen. het bedrijf werd echter gedwongen om na het einde van de oorlog 25 schepen, waaronder hun nieuwste en beste, aan de Sovjet Unie te leveren als herstelbetalingen.
Er werden nieuwe schepen gebouwd en andere aangekocht en in 1958 was het aantal schepen dat de rederij in bezit had gestegen tot 55. Op dat moment werden vrachtdiensten uitgevoerd naar de meeste Europese landen en naar de oostkust van Noord-Amerika.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten