REDERIJ MET MAAR
TWEE SCHEPEN.
OCEAN STEAM NAVIGATION COMPANY.
ss. Washington. |
Het was het eerste bedrijf dat een contract kreeg van de Amerikaanse regering voor het vervoer van post over zee.
Naast het Amerikaanse contract werd het bedrijf gedeeltelijk gesubsidieerd door de Pruisische regering met de bedoeling de handel met de verenigde Staten vanuit de haven Bremen te vergroten, vandaar de Bremen Line.
De lijn begon in juni 1847 met het raderstoomschip Washington, dat op 15 juni haar eerste reis naar het oosten voltooide en werd vergezeld door het zusterschip, Herman.
Beide schepen waren langzamer dan die door de Cunard Lijn werden geëxploiteerd, en de overheid herriep haar contract met OSNC tegen eind 1847, het werd later toegekend aan de Collins Line.
De Washington en de Herman hadden beide last ven mechanische problemen, en Mills en het bedrijf gingen bitter uit elkaar, nadat hij de controle aan investeerders had gegeven maar als manager aanbleef. Mills probeerde een concurrerende lijn te beginnen en werd toen ontslagen bij OSNC. beide schepen van het bedrijf werden begin jaren 1850 herbouwd met verbeterde voortstuwingssystemen, maar ze bleven langzamer dan de concurrentie.
Na een korte opleving in het bedrijf in 1855, toen Cunard-schepen door de Britse regering werden gecharterd om te dienen in de Krimoorlog, keerde de concurrentie het jaar daarop terug naar de Noord-Atlantische Oceaan, toen Cunard de dienst hervatte en de Duitse bedrijven Hamburg America Line en Norddeutscher Lloyd trans-Atlantische overtochten begonnen te maken vanuit Duitse havens.
In juli 1857 stopte OSNC, nadat het zijn resterende Amerikaanse postcontract voor verkeer naar Duitsland had verloren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten