dinsdag 8 februari 2022

GENERAL STEAM NAVIGATION COMPANY. (ENGELAND)

 


OPGEGAAN IN HET P&O CONCERN.



GENERAL STEAM NAVIGATION COMPANY.


De General Steam Navigation Company (GSNC) werd opgericht in 1824 en was bijna 150 jaar lang de belangrijkste rederij voor de vaart vanuit Londen en de oudste rederij ter wereld die zaken met stoomschepen begon.

Het bedrijf werd aanvankelijk opgericht in 1821 door een syndicaat van Londense zakenlieden, waaronder William J. Hall, een reder, en de broers Thomas en John Brockelbank, die hout en scheepswerf belangen hadden in Depford.
Hun eerste stoomschip, de James Watt, opende hetzelfde jaar een dienst van Londen naar Leith, terwijl de Thames raderstoomboot Eagle van Brockelbank een dienst verzorgde tussen Londen en Margate.

(ss. Cosmopolitan.)

In juni 1824 werd het bedrijf formeel opgericht door een grotere groep zakenmensen, waaronder Edward Banks en William Jollife, en werden beschreven als een "sluwe, solide en vastberaden stel mannen", en uiteindelijk opgericht door particuliere wetten van het Parlement in 1831. In 1825 exploiteerde de rederijen vloot van 15 door Depford gebouwde stoomschepen, onderhouden vanaf de werf in de Stowage, Depford, een voormalig depot van de Oost-Indische Companie, en aan het eind van het decennium een vrachtbedrijf exploiteerde, voornamelijk levende runderen en schapen importeerde van het Europese vasteland. De GSNC exploiteerde ook werven in Coldharbouren in de buurt van London Bridge, met enkele pieren en gebouwen ontworpen door de bedrijfsarchitect en landmeter Robert Palmer Browe.


(Schepen van de GSNC bij de Brunswick werf.)

De CSNC experimenteerde met diensten naar Lissabon en Gibraltar, en zelfs naar Afrika en Amerika, maar specialiseerde zich in verbinding met havens in Groot Brittannië en Noordwest-Europa.
Het bedrijf verzorgde pleziercruises tussen Londen en de stroomafwaarts gelegen resorts aan de Thames.
De aankoop  van de New Medway Steam Packet Company in 1936 gaf het monopolie op dit bedrijf.

In 1920 kocht de P&O een meerderheidsbelang in het bedrijf, maar GSNC behield haar identiteit.

( ss. Halycon uit 1915.)


Bij het begin van de Tweede Wereldoorlog had de GSNC ongeveer 45 schepen, waarvan 10 pleziervaartuigen in dienst.
Tijdens de evacuatie van Duinkerken in 1940 hebben deze schepen, samen met andere vrachtschepen, ongeveer 10% gered van alle geredden van de Franse stranden.



De verdwijning van het vervoer van stukgoederenschepen in de jaren zestig nam het grootste deel van de activiteiten van de GSNC weg, en de GNSC werd in 1972 volledig eigendom van P&O en verdween als onafhankelijk bedrijf.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten