VERVOER VAN STEENKOOL.
Wm FRANCE, FENWICK STEAMSHIP COMPANY.
Fenwick, Stobart & Co. HC Pelly & Co en William France & Co.
De oorspronkelijke handel van het bedrijf was steenkool van de Wear and Goole naar Londen, maar dit werd uitgebreid naar de Baltische havens, terug met hout.
Veel van hun schepen werden gedurende de eerste Wereldoorlog gevorderd door de Britse Admiraliteit voor gebruik als bevoorradingsschepen en zes schepen gingen verloren door vijandelijke acties.
(ss. Bestwood.)
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden nog eens twaalf schepen tot zinken gebracht.
In 1946 werd Coastwise Colliers gevormd door W. Cory & Son, Stephenson Clarke en France Fenwick om mijnen te charteren voor de Londen Electicity Company en verschillende schepen werden overgedragen van elke partner.
Dit bedrijf werd geleid door France Fenwick.
Met het nationaliseren van de elektriciteitsindustrie in 1948 werden deze schepen echter teruggegeven aan hun respectievelijke eigenaren.
Af en toe werder er ook afvaarten gemaakt naar canada om deel te nemen aan de St. Lawrense kolenhandel. France Fenwick begaf zich ook in de bulksuikerhandel uit West-Indië en espartogras uit Noord-Afrika, evenals in de algemene handel.
In 1972 met de dalende vrachttarieven, trok het bedrijf zich geleidelijk terug uit het bezit van schepen en werd de vloot beheerd door Houlder Bros totdat het in 1974 werd verkocht aan de financiële groep Jessel Securities. Ook de namen van de schapen van deze vloot eindigden op "wood".
Geen opmerkingen:
Een reactie posten