zaterdag 5 februari 2022

MATSON NAVIGATION COMPANY. (USA)

 


VOOR DE HANDEL MET HAWAÏ.





MATSON NAVIGATION COMPANY.


De Matson line werd opgericht in 1882 door kapitein William Matson om de Hawaiiaanse handel te exploiteren.
In 1926 werd de Ocean Steamship Company gekocht en werd een dochter onderneming van Matson.
Hierna breidde het bedrijf haar gebied uit naar Australië en Nieuw-Zeeland, de eilanden in de Stille Oceaan en het Verre Oosten.

William Matson (1849-1917) richtte de Matson Navigation Company op in 1882. Hij werd geboren in Lyskil in de provincie Västra Götaland, Zweden en was een weeskind.
Hij arriveerde in San Francisco na een reis rond Kaap Hoorn in 1867.
Aan boord van het familiejacht Dickel waarop hij dienst deed sloot hij vriendschap met tycoon Claus Spreckels, die later veel van Matson's nieuwe schepen financierde In 1882 voer het eerste schip, een driemastschoener, de Ema Claudina uit 1881 naar de Hawaiiaanse eilanden.
De onderneming begon met het vervoer van koopwaar, vooral plantage gebouwen en winkels, naar de eilanden en keerden terug met ladingen suiker. Dit leidde tot geleidelijk groeiende belangen aan beide uiteinden van de lijn.



Voor een korte periode na de Tweede Wereldoorlog exploiteerde Matson een luchtvaartmaatschappij met Douglas DC-4 vliegtuigen tussen de Pacifische kust en Hawaï.
De luchtvaartmaatschappij stopte uiteindelijk met haar activiteiten vanwege politieke druk van Pan American World Airways, wat resulteerde in het onvermogen om de geplande exploitatiebevoegdheid van de federale regering te verkrijgen.




Op 1 december 2011 kondigde het toenmalige moederbedrijf van Matson, Alexander & Baldwin, aan dat de raad van bestuur een plan had goedgekeurd om A & B en Matson in twee afzonderlijke bedrijven te splitsen.
Als onderdeel van het plan zou Matson Oakland, Californië verlaten om een in Honolulu gevestigd bedrijf te worden. De twee bedrijven worden nu afzonderlijk verhandeld.
In 2015 verwierf Matson Inc, de Horizon Lines, voorheen de belangrijkste concurrent op de binnenlandse markt van de verenigde Staten voor een bedrag van $ 469 miljoen.


                                                           (ss. Sonoma.)

Matson was in de eerste plaats een transporteur van vracht en introduceerde ook een aantal passagiersschepen om te profiteren van de snelgroeiende toeristenhandel.
In 1926 nam Matson de Oceanic Steamship Company over en exploiteerde drie trans-Pacific-schepen, waaronder de ss. Sonoma. 


Vanaf het begin van de 20e eeuw tot in de jaren zeventig voeren de Matson-schepen van de westkusthavens van San Francisco en Los Angeles naar Honolulu en verder gelegen punten, waaronder een handvol aanloophavens in de Stille Oceaan, evenals Sydney, Australië en Auckland, Nieuw-Zeeland.
Twee van hun eerdere vrachtschepen, de ss. Maui en de ss. Wilhelmina, waren de eerste passagiersschepen die hun machinekamer in het achterschip plaatsten.





                                                             (ss. Lurline.)

Onder de "witte schepen van Matson" waren Malolo, omgedoopt tot Matsonia, de Lurline, Mariposa en de Monterey.
met de komst en uitbreiding van het routinematige vliegverkeer tussen het vasteland van Amerika en de eilanden, werd de Matson passagiersdienst sterk verminderd en de schepen werden uiteindelijk teruggetrokken uit de trans-Pacific dienst en verdwenen tegen het einde van de jaren zeventig.




(ms. Matsonia.)

Matson is tegenwoordig een groot bedrijf in de zeescheepvaart, vrachtvervoer over land per vrachtwagens en spoor.
Matson vernieuwde de vloot voor een bedrag van 900 miljoen dollar met de toevoeging van zijn Aloha Class containerschepen en de Kanaloa Class combinatie container/roll-on, roll-off schepen.
De vier nieuwste schepen zijn voorzien van de nieuwste "groene" technologie, zuinige rompontwerpen, milieuvriendelijke dubbelwandige brandstoftanks, zoetwaterballastsystemen en zuinige motoren. Matson biedt nu rechtstreekse service naar Azië vanuit Alaska met de Alaska-Azië Express (AAX).





Geen opmerkingen:

Een reactie posten