zondag 1 augustus 2021

HAMBURG - AMERIKANISCHE PACKETFAHRT A.G. (DUITSLAND)

 


       'MEIN FELD ISD DIE WELT'.



HAMBURG - AMERIKANISCHE PACKETFARTH A.G.

De rederij ook bekend onder de naam HAPAG, ook Hamburg Amerika linie, werd op 27 mei 1847 te Hamburg opgericht door Aug. Bolten en Ferd. Laciss.
Het jaar daarop werd de vaart geopend met drie nieuwe zeilschepen op de Verenigde Staten; de grootste hiervan kon, behalve de vracht, 20 passagiers in de eerste klasse en 200 tussendeks vervoeren.
Reeds na enkele jaren werd besloten de zeilschepen te vervangen. Het eerste stoomschip was de 'Borussia'van 1856 brt; vier jaar daarna verdween het laatste zeilschip uit de vloot.



Adolf Godeffroy was in die periode directeur; toen hij in 1880 de firma verliet had de rederij 20 schepen met 55.000 brt, die jaarlijks ongeveer 80.000 passagiers en een half miljoen m³ vracht en mail van Hamburg naar de VS vervoerden. In 1871 werd een dienst geopend op het Caribische gebied en werden ook de Gulfhavens regelmatig aangedaan.
In Hamburg en New York kreeg men de beschikking over eigen kaderuimte en pakhuizen; het eerste grote dok in Hamburg werd voor de HAPAG gebouwd.
In 1875 werd de Adler Linie  opgenomen en in 1883 de Carr Linie.
In 1886 kwam Albert Ballin als hoofd van de passagier-afdeling in dienst; ten tijde van de eeuwwisseling nam hi9j de leiding van het gehele bedrijf op zich en in 1914 was de rederij de grootste particuliere rederij ter wereld. 
Het devies luidde: 'MEIN FELD IST DIE WELT'.




(ss. Deutschland.)

Onder leiding van Ballin breidde het lijnennet zich snel uit tot de gehele westkust van de Verenigde Staten en de oostkust van Zuid-Amerika.
Diensten op Afrika en Oost-Azië werden geopend.
Ballin begon in de jaren negentig met het invoeren van toeristenreizen.
In 1900 veroverde de nieuwe 'Deutschland' van 16.502 de Blauwe Wimpel op de 'Kaiser Wilhelm der Grosse' van de Nord Deutsche Lloyd.


                                                        (ss. 'Bismarck'.)

Ballin kwam echter al spoedig tot de overtuiging dat niet het snelste, maar het best uitgeruste schip de meeste passagiers zou trekken: in 1912 kwam de 'Imperator' van 51.969 brt op de Verenigde Staten in de vaart, in 1914 volgde de 'Vaterland' van 54.282 brt, toen de grootste schepen van de wereld.
De 'Bismarck'van 56.500 brt was nog in de aanbouw.
Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog beschikte de rederij over 175 zeeschepen met meer dan één miljoen brt. Ten gevolge van de oorlog en de bepalingen van het Verdrag van Versailles ging vrijwel de gehele vloot verloren. Nadat Ballin in 1918 zelfmoord had gepleegd, nam de latere rijkskanselier Dr. Cuno de leiding van het bedrijf over. Zeer spoedig slaagde hij erin de vloot met staatshulp weer op te bouwen en in 1926 beschikte de rederij alweer over 173 schepen met 1,1 miljoen brt, maar de economische  crisis van 1929 bracht de maatschappij zware verliezen toe.


Eerst in 1936 brak een betere tijd aan en kon weer aan de bouw van nieuwe schepen worden gedacht.
Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog telde de vloot 109 zeeschepen met ruim 750.000 brt en werden 17 lijndiensten onderhouden.
In de Tweede Wereldoorlog ging de gehele vloot wederom verloren; pas in 1950 kon met de wederopbouw worden begonnen.
Toen jaar later had men reeds 50 schepen met 340.000 brt en weer was de maatschappij uitgegroeid tot de grootste rederij van Duitsland.


In de zomer van 1970 ontstond de Hapag-Lloyd A.G. uit een fusie tussen de HAPAG en de Nord Deutsche Lloyd uit Bremen.
De Hamburgse rederij bracht 62 schepen in met een laadvermogen van 597.000 ton, de NDL 49 schepen met 430.000 ton. Enkele containerschepen, waren toen in aanbouw. De Hapag-Lloyd is een van de grootste Duitse rederijen en vaart wereldwijd met containerschepen.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten