SINGAPORE - CHINEES.
CHINA NAVIGATION CO LTD.
Het Chinese navigatiebedrijf. pt Ltd. is geregistreerd in Singapore, met moedermaatschappij The China Navogation Company Ltd en handelsmerken Swire Shipping & Swire Bulk, is een koopvaardijrederij gevestigd te Singapore.
Het maakt deel uit van de Swire Groep, voorheen John Swire and Sons. (JS&S)
De rederij is opgericht door John Samuel Swire om raderstoomdiensten aan te bieden op de Yangtze-rivier. Tegen 1870 was hij er van overtuigd dat er een opening was voor meer stoomvaart op de Yangtze-rivier en omdat hij andere rederijen, zoals Alfred Holt & Company, niet kon interesseren voor deze uitbreiding, besloot hij om hiervoor een nieuw bedrijf op te richten.
De China Navigation Company Ltd werd in 1872 in Londen opgericht met een kapitaal van 360.000 Britse ponden, voornamelijk opgezet door John Samuel Swire.
John Swire & Sons gaf aanvankelijk opdracht drie schepen te bouwen voor de handel in Neder-Yangtze en kocht in 1973 de Union Stean Navigation Company, waardoor CNC0 twee schepen kreeg en de huurovereenkomsten voor onroerend goed in Shanhai en andere rivierhavens.
Tegen het midden van de jaren 1870 hadden de CNCo-belangen zich verspreid naar de Canton River - handel en tegen het einde van de jaren 1870 naar Shanghai - Ningpo en van Shanghai naar Tentsiroutes, ondanks perioden van hevige concurrentie en tariefoorlogen en poolovereenkomsten met de andere rederijen op deze routes. In 1883 werd de Coast Boats Ownery (CBO), die was opgericht om de lokale kusthandel af te handelen, samengevoegd met de CNCo en in de jaren 1880 en 1890 breidde de CNCo zijn vloot en de aanloophavens uit, zodat deze in 1894 uit 29 schepen bestond die havens aandeden langs de Yangtze, langs de kust van Zuid-China, in de Filipijnen, Zuidoost-Azië, Australië, Japan, Rusland en de kust van Noord-China.
Ondanks de problemen gedurende de 20e eeuw in de handel en aangelegenheden in het Verre Oosten, waaronder toegenomen nationalistische en anti-buitenlandse campagnes, boycots, piraterij, personaal- en salarisonvrede, en verstoorde handelsroutes als gevolg van binnenlandse onlusten in China, bleef de CNCo-vloot operationeel aan de Tweede Wereldoorlog en werd in 1940 gevorderd door de Britse regering voor de duur van de oorlog. In de herfst van 1945 keerde de CNC0 terug naar Hong Kong en Shanghai en geleidelijk werden de teruggenomen scheepvaart en eigendommen die in beslag waren genomen door de Japanners hersteld en werd het normale werk hervat.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten