VAN RUSSISCHE OORSPRONG.
BALTIC AMERICA LINE.
De Baltic America Line vindt haar oorsprong als dochtermaatschappij van de Oost-Aziatische Compagnie, Russian American Line. en begon in 1900 naar Noord-Amerika te varen tot 1917.
Door de Russische revolutie hadden Polen en de Baltische Staten zich afgescheiden van Rusland en lag de stad Liepãja (Libau) in het nieuwe onafhankelijke Letland.
De schepen werden overgebracht naar de nieuw opgerichte Baltic America Line.
De in Liepãja geregistreerde schepen van de OOst-Aziatische Compagnie hadden allemaal Russische namen. dus her noemde de rederij ze met namen van de nieuwe onafhankelijke staten: Letland (ex-Russia bouwjaar 1908), Polonia (ex-Koersk bouwjaar 1910), Estland (ex-Koersk bouwjaar 1910, -tsaar , bouwjaar 1912 ) en Litouwen ( ex-staar bouwjaar 1915).
De 'Letland' werd in 1923 verkocht aan een Japanse rederij en omgedoopt tot de 'Fuso Maru', later werd ze getorpedeerd tijde de Tweede Wereldoorlog.
Ze boden tussenklasse accommodaties aan voor First Class, Cabin, Toerist en Third Class passagiers.
Van 1921 tot 1930 zetten de schepen dienst voort onder Deense vlag.
De intussen Deense eigenaren stonden te popelen om hun belangen te verkopen, aangezien de Amerikaanse autoriteiten in 1931 de quota voor immigranten sterk verminderde en de lijn met faillissement werd bedreigd.
In 1930 verkocht de Oost-Aziatische Compagnie haar Letse dochter onderneming, met de overige drie schepen, aan de Poolse eigenaren die het bedrijf Polskiego Transatlantyckiego Towarzystwa Okretowego (Poolse Transatlantic Shipping Company of PTTO) noemden.
De schepen werden geëxploiteerd door de Gdynia America Line, die in 1934 werd geherstructureerd om PTTO over te nemen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten