zondag 15 augustus 2021

BLACK BALL LINE. (USA)

 

EEN NAAM ONTSTAAN NA TWEE

          ANDERE NAMEN.




BLACK BALL LINE.

De Black Ball Line, oorspronkelijk bekend als de Wright, Thompson, Marschall & Thompson Line, toen als de Old Line, was een passagierslijn opgericht door een groep New Yorkse Quaker-handelaren onder leiding van Jeremiah Thompson, en omvatte Isaac Wright & Son (William), Francis Thompson en Benjamin Marshall.
Allen waren Quakers behalve Marshall.


De lijn bestond oorspronkelijk uit vier pakketschepen, de Amity, Courier, Pacific en de James Monroe. Deze voeren allemaal tussen Liverpool en New York City.
De eerste geplande trans Atlantische dienst werd opgericht in 1917.
De dienst was zo'n 60 jaar in gebruik en dankt haar naam aan de vlag met de zwarte bal op een rood-paarse achtergrond. De schepen waren herkenbaar aan de zwarte bal in het middelste zeil van de voormast.


De Wricht, Thompson, Marshall & Tompson Line  werd opgericht in 1817 en begon met de scheepvaart in 1818. Op een zeker moment in haar geschiedenis stond ze bekend als de Old Line en werd pas in 1840 bekend als de Black Ball Line. De line vestigde een modern tijdperk van liners. Ze vervoerden onder contract pakketpost voor regeringen en items als kranten.

(Pakketschip 'England'.)

Tot nu toe waren er geen reguliere passages die door zeilschepen werden aangekondigd. Ze kwamen aan in de haven wanneer ze konden, afhankelijk van de wind, en vertrokken wanneer ze geladen waren, waarbij zij vaak andere havens bezochten om hun lading te voltooien. De Black Ball Line  beloofde New York op een vaste dag van de maand te verlaten, ongeacht vracht op passagiers. De dienst nam enkele jaren in beslag om zich te vestigen en het was pas in 1822 dat de lijn het aantal afvaarten verhoogde tot twee per maand, het verminderde ook de kosten van passage tot 35 guineas.
De sensatie die dit veroorzaakte, bracht concurrenten zoals de Red Star Line binnen, die ook vaste data hanteerde. De gemiddelde passage van pakketten van New York naar Liverpool was 23 dagen oostwaarts en 40 dagen westwaarts. Maar dit was in een periodewaarin de gebruikelijke gerapporteerde passages respectievelijk 30 en 45 dagen waren, terwijl westelijke passages van 65 tot 90 dagen geen aandacht opwekten. 
De beste passage van New York naar Liverpool in die dagen was 15 dagen en 16 uur die eind 1823 door het schip New York werd bereikt.

De westwaartse oversteek had een opmerkelijk record van 15 dagen en 23 uur ingesteld door de Black Ball's Columbia in 1830, tijdens een ongewoon langdurige periode van oostelijk weer waarbij verschillende andere pakketschepen de reis in 16 tot 17 dagen maakten.

In 1836 ging de line over in handen van kapitein Charles H. Marshall, hij voegde er geleidelijk de Columbus, Oxford, Cambridge, New York, England, Yorkshire, Fidelia, Isaac Wright, Isaac Webb, de derde Manhattan, Montezuma. Alexander Marshall, Great Western en Harvest Queen aan de vloot toe.  1878  betekende het einde van de rederij door faillissement.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten