zaterdag 7 augustus 2021

BLACK STAR LINE. (USA)

 

   EEN REDERIJ VOOR ALLEEN

  ZWARTE BEMANNINGSLEDEN.



BLACK STAR LINE.

De Black Star Line (niet te verwarren met de Black Star line van Ghana) werd op 27 juni 1919 opgericht te Delaware, door Marcus Garvey, de organisator van de Universal Negro Improvement Association (UNIA)
De rederij is opgericht voor het transport van goederen en uiteindelijk Afro-Amerikanen in de hele Afrikaanse wereldeconomie te vergemakkelijken. Het ontleende zijn naam aan de White Star Line, een line waarvan het succes Garvey voelde dat hij kon dupliceren.
De Black Star line werd een belangrijk onderdeel van Garvey's bijdrage aan de Back to Africa beweging.


Met een maximale kapitalisatie van 500.000 US dollars werden Black Star Line aandelen op UNIS-conventies verkocht voor vijf dollar per stuk.
Zes maanden na de oprichting stemde de Raad van Bestuur om de marktkapitalisatie van de line te verhogen tot 10 miljoen US dollar (gelijk aan 149 miljoen in 2020)





De Black Star Line verraste al zijn critici toen, slechts na drie maanden na de oprichting de eerste van vier schepen, de ss. "Yarmouth'  werd gekocht met de bedoeling deze o te dopen tot de ss. "Frederick Douglass'.
De Yarmouth was een kolenboot tijdens de Eerste Wereldoorlog en verkeerde in slechte staat toen hij werd gekocht. Eenmaal hersteld voer het schip drie jaar lang tussen de VS en West-Indië als het eerste Black Star Line-schip met een volledig zwarte bemanning en een zwarte gezagvoerder.


De ss. 'Yarmouth' was niet het enige schip dat in slechte staat werd aangekocht en volledig oververkocht was. Garvey gaf nog eens 200.000 US dollar uit voor meer schepen. De ss. 'Shady Side' voer de ene zomer de "cruise to nowhere" op de Hudson Rivier en zonk de volgende herfst als gevolg van een lek.
Een ander schip ging ten onder nadat de stoomketel werd opgeblazen.

Naast de oververkochte en slecht onderhouden schepen werd de line geteisterd door wanbeheer en infiltratie door agenten van de tegenwoordige FBI. 
Bij haar eerste reis bracht de Yarmouth een lading whisky van de VS naar Cuba (vóór het verbod) in record tijd, maar omdat het geen aanlegplaatsen had in Havana verloor het geld terwijl het in de dokken lag en de havenarbeiders staakten. Een lading kokosnoten rotte in de romp van een schip op een andere reis omdat Garvey erop stond dat de schepen ceremoniële stops zouden maken in politiek belangrijke havens. 

In 1919 beschuldigde de FBI Garvey en drie andere officieren van de rederij van postfraude.
Verder het gebruik van een schip, de 'Orion' dat niet in het bezit zou zijn van de rederij.
In 1922w werden ze door functionarissen van de Amerikaanse regering aangeklaagd voor het fraudeleus gebruiken van mails om aandelen  te werven voor de onlangs ter ziele gegane stoomschiplijn.
De Black Star Line  stopte met varen in februari 1922. De Shandy Side werd achtergelaten op een zandbank bij Fort Lee in New Jersey.
De verliezen van het bedrijf werden geschat op 630.000 en 1,25 miljoen US dollar.





 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten