woensdag 4 augustus 2021

INTERNATIONAL MERCANTILE MARINE COMPANY. (USA)

 

EEN CONCERN BESTAANDE

         UIT AANDELEN.



INTERNATIONAL MERCANTILE MARINE COMPANY (IMM).


De International Mercantile Marine Company (IMM), is op 1 oktober 1902 ontstaan uit de International Navigation Company.
President werd de Amerikaan C.A. Griscom.
Het nieuwe concern begon in mei met de aankoop van het aandelenkapitaal van een aantal Britse rederijen, zoals de Whie Star Line, Dominion Line, Atlantic Transport Line en de Leyland Line met de West India and Pacific S.S. Co.
Voorts kreeg het een aandeel in verschillende rederijen, onder andere de Holland Amerika Lijn en de Red Star Line.
Al de rederijen behielden hun eigen naam, maar in de vloten hadden tal van verschuivingen plaats. Van de aankopen was die van de beroemde Britse White Star Line de belangrijkste. 


Ten gevolge van de opwinding over de vorming van deze Amerikaanse scheepvaart-trust, werd in het begin algemeen aangenomen dat het in de bedoeling lag de Britse rederijen te 'amerikaniseren', het geen door de leiders werd ontkend en hetgeen zoals pas later bleek, ook niet het plan was.
men meende op deze wijze een concurrentiestrijd tussen de rederijen op de Atlantische Oceaan te voorkomen. Geen enkele van de aangekochte rederijen kwam onder Amerikaanse vlag.


     (Vlaggen van de rederijen opgenomen in de International Mercantile Marine Company.)

Het concern (IMM)  begon met een aantal nieuwe schepen in de vaart te brengen op een tijdstip, dat men al over teveel tonnage beschikte. De overnames en investeringen loden de financiële positie van het bedrijf uit.
Albert Ballin, de president van de Hamburg Amerika Lijn  begreep , welke invloed deze trust op het Noord-Amerikaanse verkeer zou hebben, sloot een overeenkomst met hen af voor tien jaar en wist ook de Norddeutsche Lloyd te overtuigen met de IMM tot een  overeenkomst te komen. Keizer Wilhelm II volgde de onderhandelingen met interesse.
De Britse regering was niet gecharmeerd van deze Amerikaanse rederij. Zij vreesde dat de rederijen Amerikaans management zouden krijgen. De Cunard Line kreeg daarom een lening tegen zachte voorwaarden om twee nieuwe schepen te bouwen. verder werd het contract voor het postvervoer verlengd en de vergoeding fors verhoogd om de zelfstandigheid van de Cunard Line de garanderen.
Op 15 april 1912 zonk de Titanic, het vlaggenschip van de White Star Line (IMM), financieel  was dit geen grote klap, maar het verlies aan mensenlevens had een negatieve weerslag op het vertrouwen van de rederij.
   

De hiervoor beschreven moeilijkheden leidden ertoe dat de IMM in april failliet werd verklaard. Mr. P.A.S. Franklin werd benoemd tot curator. Hij slaagde erin voor korte tijd het vertrouwen te herwinnen en de activiteiten voort te zetten. Intussen was de Eerste Wereldoorlog uitgebroken.
Na de WO-I waren er problemen over de vervanging van de verloren gegane tonnage; de Atlantic Transport Line had vrijwel de gehele vloot in de oorlog verloren en, ondanks het feit dat men in staat was de schepen van de ene dienst naar de andere over te brengen, slaagde men er niet in  de oude positie te heroveren.



In 1917 maakte de Holland Amerika Lijn zich los van de IMM en toen in november 1926 de White Star Line werd oevergenomen door de Royal Mail Steam Packet Comp,  was de rol van de IMM praktische uitgespeeld.









In 1931 werd de International Mercantile Marine Company door de United States Lines overgenomen.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten