maandag 9 augustus 2021

NORDDEUTSCHER LLOYD. (DUITSLAND)

 

'UNSERE ZUKUNFT LIEGT 

        AUF DEN WASSER'.




NORDDEUTSCHER LLOYD.

De Norddeutscher Lloyd werd op 20 februari 1857 te Bremen opgericht door de kooplieden H.H. Meier en E. Crüdemann, na ontbinding van de Ocean Steam Navigation Company, een gezamenlijke Duits-Amerikaanse onderneming.
De rederij had geen banden met het Britse maritieme classificatiebureau Lloyd's Register; in het midden van de 19e eeuw werd "Lloyd" gebruikt als therm voor rederij.
Van het begin af is deze rederij als een grote onderneming opgezet.

(Gevelsteen met het logo van de rederij.)

Men begon met sleepdiensten op de Boven- en Beneden Wezer en een sleepdienst te Bremerhaven en op de Buiten-Wezer.
Hierbij kwamen weldra reizen met 'Seebaddampfer' naar Norderney en andere Noordzee eilanden.
Het bedrijf begon met een dienst op Engeland voordat het een trans-atlantische dienst startte.
In 1857 begon het eerste schip. de 'Adler' met een geregelde dienst tussen de Weserregio en Engeland. Een jaar later werd een dienst geopend op Engeland met behulp van twee 2.674 brt stoomschepen, de 'Bremen' en de 'New York'.
De internationale crisis maakte het de rederij moeilijk, en het bedrijf leed verlies tot 1859.

( sas. 'Elbe'.)

Tevens werden voor de dienst op New York een viertal grote stoomschepen in Engeland besteld. Op 29 juni 1858 verscheen de 'Bremen' (1) op de Wezer. Reeds in 1866 waren tussen Bremen en New York acht grote schepen in bedrijf; drie jaar later, nadat nieuwe diensten waren geopend op Baltimore en New Orleans, was het aantal schepen reeds tot twaalf gestegen. 
In 1881 waren het de eerste snelle stoomschepen van de 'Elbe'-klasse die de reis van Bremen naar New York naar acht dagen terugbrachten.

(ss. 'Kaiser Wilhelm der Grosse.)

In 1897 veroverde de 'Kaiser Wilhelm der Grosse' van 14.349 brt als eerste Duitse schip de Blauwe Wimpel; sedert  1907 onderhield het viertal snelle passagiersschepen van de 'Kaiser'-klasse: de 'Kaiser Wilhelm der Grosse, de 'Kronprinz Wilhelm', de 'Kaiser Wilhelm II en de 'Kronprinzessin Cecille', de trans-atlantische dienst op New York met een regelmaat, die uniek was.



In 1913 werd de 10-miljoenste passagier sedert de oprichting vervoerd; er werden toen reeds 26 verschillende lijndiensten onderhouden. Met 218.000 passagiers stonde NDL aan de spits van alle trans-atlantische rederijen, gevolgd door de Hamburg Amerika Linie met 185.234 passagiers.
In dat jaar werden meer dan duizend rondreizen uitgevoerd en daarbij werden zes miljoen zeemijlen afgelegd. 
Met de zo geheten Reichspostdampher-diensten van de NDL. kon men naar het Verre Oosten en Australië, waarbij meer dan 120 havens werden bezocht tussen Madras en Vladivostok.
Ook op het andere halfrond onderhield de NDL een groot lijnennet.

Tien diensten gingen vanuit Bremen en Bremerhaven over de Atlantische Oceaan; twee naar Zuid-Amerika, één naar Cuba, één naar Canada, zes naar Atlantische havens van de Verenigde Staten.
Daarnaast was er een dienst Genua-Napels-New York.
Verder nog vier diensten in de Middellandse Zee naar Alexandrië, twee vanuit Marseille en een vanuit Venetië, samen met een Italiaanse rederij. Voorts werden vier diensten onderhouden op Noordzee-badplaatsen; er werden toeristenreizen georganiseerd naar de Middellandse Zee en het hoge Noorden.
In 1913 werden 41 diensten onderhouden, die de gehele aardbol omsloten.
Medio 1914 was de NDL, op de Hamburg Amerika Lijn na, de grootste particuliere rederij ter wereld.
De Eerste Wereldoorlog bracht zware verliezen, want vrijwel de gehele vloot moest aan de geallieerden worden uitgeleverd, voor zover zij niet tijdens de oorlog in beslag was genomen.
Het duurde ruim anderenhalfjaar vóór haar schepen weer op de Atlantische Oceaan verschenen.

(ss. 'Bremen'.)

Medio 1923 kwamen eerst de 'München' en 'Stutgart' beide van 13.350 brt, gevolgd door de 'Columbus' van 32,354 brt, toen het grootste en snelste schip van de Duitse handelsvloot, in de vaart.
OP 23 juli 1929 veroverde de nieuwer 'Bremen' van 51.656 brt, de Bl;auwe Wimpel, die sedert 1907 in het bezit was geweest van de 'Mauretania'; deze laatste had in dat jaar het record van de 'Kaiser Wilhelm II' verbeterd. In maart 1930 bleek het zusterschip 'Europa' van 49.746 brt nog iets sneller.
Nieuwe, grote passagiersschepen kwamen in de vaart op Oost-Azië; drie van de 'Scharmhorst'- klasse van 18.100 brt en 21 knopen, en weer bezat de NDL, een lijnennet, dat de gehele aardbol omsloot.

Toen kwam de Tweede Wereldoorlog, waarin de NDL 99,5% van haar gehele vermogen verloor. 
Schepen gingen verloren in actie op zee en bombardement van de haven van Bremen en de inbeslagname aan het einde van de oorlog door de geallieerden.
het werd 1950, alvorens een begin kon worden gemaakt met de wederopbouw van de vloot.


Nadat in 1961 het eerste na-oorlogse bouwprogramma was uitgevoerd, beschikte men weer over 46 schepen met 323.841 brt en talrijke kleinere schepen, sleepboten en lichters.
In 1954 werd de passagiersdienst op de Verenigde Staten hervat met de 'Berlin'(ex 'Gripsholm van 17.993 brt) en op 9 juli 1959 kon de nieuwe 'Bremen' (ex 'Pasteur' van 32.336 brt) voor de eerste afvaart naar New York vertrekken.
De 'Berlin' werd in  1966 vervangen door een nieuwe 'Europa' 
(ex 'Kungsholm' van 21.511 brt) .


Op 31 augustus 1970 fuseerden de Norddeutscher Lloyd en de Hamburg Amerika Linie tot de Hapag Lloyd A.G.
De rederij bezat toen 49 schepen met 430.000 ton.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten