maandag 16 augustus 2021

OSAKA SHOSEN KAISA. (JAPAN)

 


    ONTSTAAN UIT EIGENAREN 

          VAN STOOMSCHEPEN.


OSAKA SHOSEN KAISA.

De Japanse scheepvaartmaatschappij Osaka Shosen Kaisa (OSK) werd gesticht op 1 mei 1884 te Tokyo.
Zij kwam voort uit een combinatie van eigenaren van stoomschepen. 
Aanvankelijk werd een aantal diensten in de kustwateren van Japan geëxploiteerd, die hevige concurrentie hadden te verduren van niet bij de combinatie aangesloten rederijen.
In 1`887 werd voor een periode van acht jaar  een regeringssubsidie toegekend.
Tijdens de oorlog met China werden 30 stoomschepen met 12.500 brt ter beschikking gesteld van de regering voor militaire doeleinden.
In 1896 werd een dienst geopend op Formosa (Taiwan) en in de daarop volgende jaren op Shanghai en Hangzhou.
Tijden de Boxer Opstand (1900) werden 24 schepen met 14.250 ter beschikking gesteld. Eind 1903 was de vloot al gegroeid tot 81 stoomschepen met 66.4000 brt.
Gedurende de Russische-Japanse Oorlog (1904-1905) gingen 73 schepen met 78.800 ton tegelijk over naar de marine en elf schepen werden aangekocht.

Verschillende nieuwe diensten werden geopend, zoals Osaka - Darien en Osaka - Hangzhou.
In 1907 werden diensten geopend op India en Australië, in 1909 tussen Hong Kong via via Manila naar de Puget Sound. (een zeearm in het noordwesten van de Amerikaanse staat Washington) ; in 1913 tussen Yokkaishi en Bombay.
Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog bestond de vloot uit 109 schepen met 191.000 brt. Deze oorlog was voor de Japanse scheepvaart een gouden tijd; in 1915 werden diensten ingesteld tussen Osaka en Qingdao en tussen Yokohama en San Francisco; in 1916 nog drie, waarbij een dienst op de eilanden in de Stille Zuidzee, een van Yokohama naar Adelaïde en diensten op Zuid-Amerika en Zuid-Afrika, waarvoor subsidie werd toegekend. In 1918 werd een dienst ingesteld tussen Bombay en Marseille.
Eind 1918 was de vloot toegenomen tot 124 schepen met 302.440 brt. In december 1918 werd een dienst in het leven geroepen op West-Europa; in 1919 werd de OSK toegelaten tot de 'Far East Homeward Freight Conference' en werd een dienst-rond-de-wereld ingesteld, een dienst tussen Singapore en New York, alsmede tussen Java en Europa.

                                               (ss. 'Murasaki'.)

Men kwam in 1925 met de Yamashita Kisen Kaisha tot overeenstemming en in 1931 tot een nauwe samenwerking met de Nippon Yusen Kaisha.
In 1925 werden de eerste drie motorschepen aan de vloot toegevoegd.




In 1935 werden de Japan-Java lijnen van de OSK, de ISK en de Nanyo Yosen Kaisa samengesmolten en werd een nieuwe rederij opgericht de Nanyo Kaiun Kaisha.


In 1939 kwamen de grote passagiersschepen 'Argentina Maru' (links) en de 'Brazil Maru' (rechts) beide van 12.759 brt gereed voor de dienst op Zuid-Amerika. Medio 1939 telde de vloot 133 schepen met 605.707 brt.
Vrijwel de gehele vloot ging tijdens de Tweede Wereldoorlog verloren. Pas in 1950 was men in staat de dienst op de oostkust van Zuid-Amerika te hervatten en spoedig daarna konden successievelijk de andere diensten worden hervat.


Op 1 april 1964 werden de vloten van de Mitsui Steamship Company, opgericht in 1876, en die van de OSK samengevoegd tot de Mitsui-OSK, waardoor een vloot ontstond van91 schepen met 1.331.150 ton/dwt.
Daarnaast waren nog eens 170 schepen gecharterd. 
Hiertoe behoorden 231 lijn-, vracht-, en trampschepen, 19 tankers, 9 speciale vrachtschepen en 2 zandschepen.
De maatschappij was toen de enige die een dienst met passagiersschepen over de Stille Oceaan exploiteerde: naar de oostkust van Zuid-Amerika vis het Panamakanaal.
Medio 1971 telde de vloot 125 schepen met 2.149.683 brt.

Tegenwoordig is MOL een wereldwijd concern en een van de grootste multi-modale transportorganisaties.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten