vrijdag 20 augustus 2021

SVENSKA AMERIKA LINIEN A/B. (ZWEDEN)

 

OPGERICHT ALS DE REDERI 

A/B SVERIGE-NORDAMERIKA.




SVENSKA AMERIKA LINIEN A/B.


De rederij werd opgericht op 30 november 1914 te Gótenborg als de Rederi A/B Sverge-Nordamerika, voor het onderhouden van een passagiers- en vrachtdienst tussen Götenborg en New York.
De Rederi Aktiebolaget Sverige-Nordamerika ( scheepvaart corporation Zweden - Amerika) werd geboren uit het idee van Wilhelm R. Lundgren, met als doel een stoomschipvaart tussen Zweden en Noord-Amerika.
Zowel Noorwegen als Denemarken exploiteerden al hun eigen trans-Atlantische lijnvaartschepen. In principe zou de rederij twee speciaal gebouwde 18.000-tons schepen in gebruik nemen, maar dit plan werd nooit gerealiseerd.



(ss. 'Postdam'.)

Het eerste schip was de 'Stockholm' van 12.606 brt, de vroegere 'Postdam' van de Holland-Amerika Lijn, die in 1915 werd overgenomen en die voor de eerste reis  op 11 december 1915 uit Göthenborg vertrok. Tijdens haar oversteek, de Eerste Wereldoorlog was reeds in volle gang, werd het schip onderweg naar New York door een Brits marineschip tegengehouden en moest een stop maken bij Kirkwall, waar alle post aan boord in beslag werd genomen. Het schip maakte haar oversteken over de Atlantische Oceaan tot 1917, toen het gedwongen was door de Duitse onderzeeboten macht in de haven van Göthenborg te blijven. In 1918 werd haar dienst hervat.


In 1920 werd de 'Drottningholm' van 11.182 brt, het voormalige Allen Line-schip ss. 'Virginian', wat als troepenschip voor de Britten had dienst gedaan in gebruik genomen. Het schip werd in 1922 van nieuwe stoomturbines voorzien en haar bovenbouw vergroot. Tijdens de verbouwing werd haar plaats ingenomen door de 'Noordam' van de HAL, die als 'Kungsholm' van 12.528 brt was gecharterd.



In 1925 kwam de  "Gripsholm' van 17.993 brt, het eerste motorpassagiersschip in de vaart op de Atlantische Oceaan.

In dat zelfde jaar werd de naam van de rederij gewijzigd in Svenska Amerika Linien A/B (Swedish American Line) onder de afkorting SAL.
Drie jaar later kwam de nieuwe 'Kungsholm' van 21.532 brt van de werf Blohm & Voss Hamburg de dienst versterken en kon de eerste 'Stockholm' worden verkocht aan Noorse belangen en werd omgebouwd tot walvisfabriekschip.
Behalve transatlantische vaart  werden ook toeristenreizen                                                      gemaakt.

Direct na de Tweede Wereldoorlog werd in Zweden een nieuwe 'Stockholm' van 11.700 brt besteld; een nieuwe 'Kungsholm' van 22.072 brt werd in december 1953 te Vlissingen opgeleverd, nadat het vorige schip met die naam was verkocht.

(De beschadigde 'Stockholm'.)

In juli 1956 werd de 'Stockholm' op de Atlantische Oceaan ernstig beschadigd tijdens een aanvaring met het Italiaanse passagiersschip 'Andrea Doria'.
Het laatste schip verging, waarbij 49 mensen het leven lieten. De 'Stockholm' wist op eigen kracht een haven te bereiken.
Eind 1959 werd ze verkocht naar Oost-Duitsland en werd een nieuwe 'Gripsholm' besteld in Italië.
De 'Gripsholm' van 23.191 brt kwam in 1957 in de vaart en bezat accommodatie voor 842 passagiers en twee klassen.
De passagiersdienst wordt nog maar sporadisch uitgeoefend, voornamelijk in de toeristencruisevaart.

In 1984 werd de rederij SAL verkocht aan een concurrent Rederi AC Transatlantic welke weer werd verkocht aan de rederij Bilspedition AB. De laatste overblijfselen van de SAL verdwenen in 1990.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten