EEN CONSORTIUM VAN
REDERIJEN.
ATLANTIC CONTAINER LINE.
De Atlantic Container Line is een Amerikaanse, voorheen Zweedse rederij opgericht in 1956, holding company, die begin 1966 werd gevormd door vier rederijen; de Zweedse rederijen A/B Wallenius, de Swedish American Line de de Rederi Transatlantic en de Holland Amerika Lijn.
De ACL is eigendom van de Italiaanse Grimaldi Group.
De maatschappij werd geregistreerd te Hamilton, Bermuda en zou de door de deelhebbers ingebrachte schepen exploiteren op een lijndienst tussen Gothenburg, Bremerhaven, Rotterdam, Antwerpen, New York, Baltimore en Portsmouth (US).
ACL heeft voorts een meerderheidsbelang bij de Container Terminals New York Inc.
Vier schepen waren reeds in 1965 besteld, twee in Frankrijk, één in Duitland en één in Zweden. Deze schepen zijn speciaal bestemd voor het vervoer van containers en auto's en zijn gebouwd volgens het roll-on/roll-off principe.
( ms. "Atlantic Span'.)
Als eerste werd de ms. 'Atlantic Span' op 31 juli 1976 opgeleverd door de Nordseewerke te Emden; volgden de 'Atlantic Saga' door de Oresundsvarvet te Zweden en de 'Atlantic Song' door de At. et Ch. France-Gironde te Duinkerken.
De 'Atlantic Star' van de Holland Amerika Lijn werd als laatste in november door de zelfde werf opgeleverd.
Deze motorschepen hebben een draagvermogen van ongeveer 15.750 ton en zijn uitgerust met een dieselmotor van rond de 20.700 apk. voor een dienstvaart van 19,5 knopen. Zij kunnen ongeveer 500 containers en ongeveer 1200 auto's vervoeren.
In 1962 nam ACL de Care Line, de schepen 'Mont Royal' en 'Montmorency' en de directe route naar Montreal over.
In de zomer van 1967 werden zes nieuwe containerschepen besteld, hiervan werden er vier op Franse en twee op Britse werven gebouwd.
De eerste hiervan de 'Atlantic Causeway' van 18.219 ton d.w. van de Cunrad Line kwam op 4 december 1969 in de vaart; De Holland America Lijn volgde in januari 1970 met de 'Atlantic Crown'. Dit schip is op dezelfde werf gebouwd als de 'Atlantic Star' en meet 15.469 brt. De voortstuwing geschied door twee stel stoomturbines met een vermogen van 35.400 pk voor een dienstvaart van 24-25 knopen.
Tijdens de Falklandoorlog werden twee Britse schepen door het Ministerie van Defensie gevorderd.
De 'Atalantic Conveyor' zonk op 25 mei 1982 na te zijn geraakt door twee Argentijnse Exocet Raketten.
In 2015 werd de Generation 4-schepen geïntroduceerd die sneller en zuiniger zijn dan hun voorgangers.
Het zijn nog steeds Conro, combinatie roll-on/roll-off (RORO) en containerschepen maar met een accommodatie in het midden van het schip in plaats van op het achterschip zoals bij de vorige generatie.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten