DE REDERIJ VAN DE SS. CALIFORNIAN.
LEYLAND LINE.
De Letland Line was een Britse scheepvaart maatschappij en werd in 1873 opgericht door Frederick Leyland.
Aanvankelijk was de maatschappij geconcentreerd in het maritieme verkeer van vrachtschepen, voegde vanaf 1895 het vervoer van passagiers over de Atlantische Oceaan toe aan haar diensten.
In 1902 werd het een van de belangrijkste rederijen en werd het samen met de Red Star Line, Dominion Line, Atlantic Transport Line en de White Star line, aan de International Mercantile Marine Co. trust toegevoegd, opgericht door de bankier en zakenman John Pierpont Morgan.
De trust verzelfstandigde zijn niet-Amerikaanse bedrijven vanaf de jaren 1920 en de Leyland Line verloor zijn laatste passagiersschepen in 1927.
Tijdens het hoogte punt van het bestaan had de Leyland Line 25 schepen in de Atlantische vaart.
In 1935 werd het laatste schip van de maatschappij verkocht.
De schepen van de rederij droegen over het algemeen een n aam die eindigde op "-an", wat in het Armeens Virgian betekend, en hadden een roze schoorstenen met een zwarte band.
Een van de beroemdste schepen uit de vloot van de Leyland Line was de ss. 'Californian', die controversieel was vanwege de nabijheid ervan tijdens de ondergang van de RMS 'Titanic' in april 1912, na een aanvaring met een ijsberg, en geen hulp had verleend, na radiocontact dat niet door het schip werd beantwoord, geen hulp had verleend aan de in nood verkerende oceaanstomer van de White Star Line.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten