zaterdag 7 augustus 2021

NEW ZEALAND SHIPPING COMP. Ltd. (NIEUW ZEELAND)

 

  HET BEGON MET ZEILSCHEPEN,

   DAAR GEEN BUNKERSTATIONS.




NEW ZEALAND SHIPPING COMP. Ltd.

De scheepvaartmaatschappij werd opgericht in 1873 te Christchurch in Nieuw Zeeland, door een aantal gevestigde kooplieden, die ontevreden waren over de bestaan de rederijen.
De vloot bestond aanvankelijk uitsluitend uit zeilschepen; stoomschepen hadden nog niet voldoende actieradius en bunkerstations om brandstof (steenkool) in te slaan waren nog niet aanwezig.


Tot de vierkant getuigde zeilschepen uit die eerste periode behoren tal van beroemd geworden schepen zoals (met de klok mee) de 'Paiko',  'Opawa' en 'Wanganui', wat Màori namen zijn.
Deze prachtige zeilschepen vervoerden in de tussendekken grote aantallen emigranten.
Vanaf 1875 bestond de kleurstelling uit zwarte rompen, witte bovenbouw en gele schoorstenen.


In 1882 werden de schepen van het bedrijf uitgerust met koeling en de diepvriesvleesservice begon van Nieuw Zeeland naar Engeland. Het was de 'Metaura' die de eerste lading bevroren vlees van Auckland naar Engeland vervoerde. In het daarop volgende jaar werd een contract met de regering van Nieuw Zeeland afgesloten voor het vervoer van post en daarmede werd een directe verbinding met Engeland in het leven geroepen.
Het bedrijfs beleid dicteerde een stop bij de Pitcairn Islands, in de Stille Oceaan, om de eentonigheid van de oceaanoversteek te doorbreken.
In 1900 vervoerde de 'Waimate' het vierde en vijfde contingent troepen naar Zuid-Afrika tijdens de Boerenoorlog.
 


Op 3 januari 1912 werd een overeenkomst bereikt waarbij de New Zealand Shipping Company de Federal Steam Navigation Company opnam, die in 1895 was gevormd uit een ouder concern en die op dat moment tien stoomschepen bezat die handelden tussen Australië, Nieuw Zeeland en het Verenigd Koninkrijk.

De opening van het Panamakanaal in 1914 was een belangrijke mijlpaal in de geschiedenis van de rederij, want zij was de eerste die de route via dit kanaal naar Nieuw Zeeland introduceerde.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog werden grote hoeveelheden goederen, troepen en munitie vervoerd. In de Eerste Wereldoorlog verloor de NZSC negen schepen uit haar vloot van 32 schepen met 73.000 brt. 

In 1916 kwam de maatschappij onder beheer van het P & O-concern.




(ss. 'Remuera'.)

In 1922 was de 'Remuera' het eerste passagiersschip in de directe dienst op Nieuw Zeeland waarvan de ketels waren voorzien van een oliestookinstallatie en zeven jaar later was het passagiersschip 'Rangitiki' het eerste motorschip in de vloot.
In 1930/31 kwamen drie snelvarende vrachtschepen van de Otaio-klasse van 10.300 in de vaart. In 1939, bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, bestond de vloot uit 15 schepen met 167.244 brt. Tijdens de Tweede Wereldoorlog gingen 19 schepen van de 36 verloren.

Na de oorlog werd de vloot vernieuwd en uitgebreid. In januari 1966 werd de gele schoorsteen veranderd in die van de Federal Line. Medio 1971 bestond de vloot ui 12 schepen met 112.183 brt.
De diensten van de beide bedrijven werden in 1973, na precies 100 jaar dienst, opgegaan in de 
Peninsular Oriental Steam Navogation Company. (P&O).









Geen opmerkingen:

Een reactie posten