BIJNAAM;
"THE SOUTHERN OCTOPUS".
UNION STEAMSHIP COMPANY OF NEW ZEALAND.
De rederij werd terloops aangeduid als Union, Union Company, Union Steam Ship Company (USSCo) of Union Line
Het was ooit de grootste rederij op het zuidelijke halfrond, de grootste particuliere werkgever van New Zealand.
De rederij werd in 1875 opgericht door James Mills in Dunedin, met steun van de Schotse scheepsbouwer Peter Denny.
(Het officiële wapen van de rederij.)
James Mills had voor de Harbour Steam Company gewerkt, eigendom van J. Jones. Na de dood van Jones in 1869 probeerde hij een Union Steam Ship Company of New Zealand Limited op te richten zonder voldoende belangstelling van lokale investeerders te wekken, maar in 1875 vond hij steun van de Schotse scheepsbouwer Peter Denny in ruil voor bouworders voor de Union Steam Ship op Danny's Dumbarton-scheepswerf. De eerste twee schepen de Hawea en de Taupo, beide destijds groot naar lokale maatstaven, liepen in 1975 van stapel en gingen in dienst. Union Steam Ship nam op 1 juli 1875 de schepen over van de Harbour Steam Company.
De Union Steam Ship werd een belangrijke rederij en kreeg de bijnaam 'The Southern Octopus" daar zij een monopolie verkreeg op de trans-Tasman scheepvaart. De maatschappij dweilde gestaag trans-Tasman en andere kustvaartbedrijven op, waaronder Anchor, Canterbury Steam, Richardson & Co. en Holm.
Vanaf 1889 war en drievoudige concurrentie tussen Union Steam Ship , Huddart Parker en Tasmanian Steam Navigation Company (TSNCo) op de Tasm,aanse routes , Melbourne - Lanceston, Hobart - Melbourne en Hobart _ Sydney.
TSNCo had geen andere routes om hun Tasmaanse verliezen op te vangen en werd in 1891 door USSCo opgekocht. De revaliteit tussen USSCo en Parker duurde tot 1895 ondanks een eerdere overeenkomst in 1893. Er was prijsonderbieding en er waren stoomschepen die elkaar schaduwden van haven naar haven. USSCo's schepen Rotomahane en Mararao zouden naast de Miowra en Warrimoa varen, met andere schepen zoals de Anau en Manapouri voor en achter en de Huddart Parker schepen steunen. De overeenkomst tussen de twee lijnen bundelde de winsten en verliezen. De passagiersvaart Sydney - Hobart werd afgestoten, maar de vracht- en voorraadhandel werd voor 2/3 verdeeld onder USSC0 en 1/3 onder Huddart Parker.
Hij was een inwoner van het Verenigd Koninkrijk na 1907 en overleed te Londen in 1936.
In 1914 had de Union Steam Ship 75 schepen. het was de grootste rederij op het zuidelijke halfrond en de grootste werkgever in de particuliere sector van Nieuw Zeeland.
Een waardevolle kusthandel binnen Nieuw Zeeland met verbindingen met India en Australië. De USSCo vloot werd beschreven als een rederij met 74 eersteklas-schepen met een tonnage van 237.860 en een gemiddelde leeftijd van 12 jaar.
In 1921 werd het hoofdkantoor van Dunedin verplaatst naar Wellington.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten