dinsdag 24 augustus 2021

HAIN STEAMSHIP COMPANY. (ENGELAND)

 

   

           NAMEN BEGINNEND

             MET 'BOERDERIJ'.



HAIN STEAMSHIP COMPANY.

De Hain Steamship Company, formeel opgericht als een naamloze vennootschap in 1902, maar haar geschiedenis gaat terug tot 1816 toen de familie Hain uit St. Ives in Cornwall, een deel van de aandelen verwierf in de visserijlogger 'Dasher'.
Dit bleek zo succesvol dat de familie de schoener 'Camilla' in 1838 kocht en handel begon te drijven met havens rond de Middellandse Zee die ladingen gezouten vis afleverden en terugkwamen met Grieks en Turks gedroogd fruit. Op het moment van de aankoop van meerdere schoeners werd het bedrijf van Edward Hain & Son opgericht. 
Hierop volgende de overname van de schoener 'Mystery' in 1850 wat betekende dat Hain en zijn kleinzoon Edward nu handel konden drijven in West-Indische suiker en Braziliaanse koffie.

(De Glynn uit 1857)

DE FAMILIE HAIN.

In december 1851 werd Edward Hain IV geboren, kort daarna gevolgd door de dood van zijn overgrootvader. Aanvankelijk deelde de jonge Edward niet de liefde voor de zee als zijn voorgangers. In plaats daarvan koos hij het voor een bank te gaan werken en later bij een Londense handelaar in thee. Het was deze theehandelaar die Edward wees op het belang van de overstap van zeil naar stoom en bij zijn terugkeer naar St. Ives in 1878 overtuigde hij zijn vader deze overstap te maken, hoewel de oude heer terughoudend was.
Gewapend met een financiering van de bank bezocht de jonge Edward de scheepswerf van John Readhead & Co in South Shields, waar Hain de eerste van vele bestellingen voor het bedrijf plaatste. Readhead's leverde de het eerste stoomschip genaamd Trewiddenter.
De relatie tussen Hain en Readhead leverde uiteindelijk in totaal 87 schepen op voor het bedrijf. Alle schepen hadden het voorvoegsel 'Tre', een Cornish woord voor 'boerderij'.

(ss. Tremayne.)

In september 1901 werd de Hain Steamship Company opgericht als een naamloze vennootschap in Cardiff onder leidinf van Edward Hain III en Edward Hain IV.
Tegen 1913 bereikte het aantal schepen in hun dienst 36 met nog eens vijf bestellingen bij Readheads. Bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog waren twee van Hain's schepen aangemeerd in Duitse havens en onmiddellijk v ast gehouden terwijl een ander schip in de Zwarte Zee door Russische troepen werd gevorderd. Tegen het einde van de oorlog verloor de Hain Steamship Company in totaal 18 schepen door vijandelijke acties en drie door andere oorzaken.

                                             (ss. 'Trewessa.)

Een paar maanden na de dood van Sir Edward Hain in 1917 op 65-jatige leeftijd, werd de Hain Steamship Company gekocht door de P&O Steam Navigation Company voor een bedrag van bijna 4.000.000 Britse ponden en onmiddellijk verkocht 50% van de aandelen aan de British India Steam Navigation Company, een dochteronderneming van P&O. Zoals met een aantal andere P&O-holdings, ging HSCo verder als een afzonderlijke entiteit onder het beheer van de directeuren van Hain en opereerde ze met aanzienlijke mate van autonomie.
Eind 1917 verwierf Hain de meerderheid in de aandelen van de Mercantile Steam Ship Company Ltd, hoewel het bedrijf al snel in vrijwillige liquidatie ging in 1923 toen de P&O Board van mening was dat het niet echt nodig was om twee afzonderlijke bedrijven in de handel te leiden.

De jaren 1930 bleken een zeer trage tijd voor Hain en zijn schepen werden vaak in de rivier de Fai opgelegd. Hain vulde hun inkomen aan door een aantal schepen te beheren en te bemannen die permanent gecharterd waren door P&O voor hun Oosterse diensten.


 Met de komst van de Tweede Wereldoorlog leed Hain aanzienlijk verlies en verloor in totaal 28 schepen, inclusief alle gecharterde schepen van P&O.

In het begin van de jaren zestig koor P&O ervoor om de wilde vaartactiviteiten van haar dochterondernemingen Hain Steamship Company, James Nourse Ltd en Asiatic Steam Navigation Company Ltd te rationaliseren, ze verloren hun traditionele lijnvaartroutes in de postkoloniale jaren vijftig. 

Hain Nourse Management Ltd werd in 1964 opgericht om de schepen van de drie bedrijven te exploiteren en te beheren, en in 1965 werd de Hain Steamship Company omgedoopt tot Hain-Nourse Ltd., dat ook de eigendommen van James Nourse-schepen overnam. Het nam ook de verantwoordelijkheid op zich voor het beheer van de bulkcarriers van de P&O Group, waarvan de eerste in hetzelfde jaar werd geleverd en verhandeld via de joint venture Associated Bulk Carriers. Toen de P&O Groep in 1971 werd gereorganiseerd in operationele divisies, de bulkcarriers van Hain-Nourse werden overgeheveld naar de divisie Bulk Shipping en de overige naar de General Cargo Division. Op dat moment hielden ze allemaal op met het dragen van Hain-Nourse-kleuren en met het voeren van hun vlag.
De schepen eigendom van Hain-Nourse werden in 1972 opnieuw geregistreerd onder de naam P&O en in 1978 werd het bedrijf uiteindelijk omgedoopt tot P&O Ferries Ltd.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten