EEN REDERIJ MET KANTOREN
IN SHANGHAI EN BEIJING.
GLEN LINE.
Terzelfdertijd werd een order geplaatst voor een stoomschip van 1614 brt, dat in 1870 als 'Glengyle' werd opgeleverd.
Binnen tien jaar bestelde de maatschappij elf schepen, waarvan de namen met 'Glen' begonnen.
De maatschappijnaam werd in 1880 echter gewijzigd in McGregor, Gow & Company.
De eerste schepen waren ontworpen voor theevervoer uit China, maar de opkomst van theeplantages in India en Ceylon (Sri Lanka) veroorzaakte concurrentie en sterk dalende vrachtprijzen.
Toch onderhield de rederij in 1895 nog 14-daagse afvaarten vanuit Londen naar het Verre Oosten, waarbij de overtocht naar Hong Kong in ongeveer 40 dagen werd volbracht.
In 1910 werd de Glen Line een N.V. en het jaar daarop eigendom van Elder Demster Lines, de rederij behorend tot de Royal Mail-groep.
In dat zelfde jaar vond de samenvoeging van de Glen Line en de Shire Line plaats.
Tijden de Eerste Wereldoorlog verloor de Glen Line zes schepen. In 1936 ging de Glen & Shire line over aan Alfred Holt & Co van de Blue Funnel Line en werd de vloot gemoderniseerd.
Acht schepen van de nieuwe 'Glenearn'-klasse van 8986 brt met een snelheid van 18 knopen (12.000 apk) werden besteld, waarbij enkele vóór het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in de vaart kwamen.
Zij werden eerst ingericht tot bevoorradingsschepen en later tot 'Landing Ship Infantry'.
Gedurende de Tweede Wereldoorlog verloor de rederij vier schepen met 37.065 brt, exclusief de 'Glengarry' van 8982 brt die in april 1940 te Kopenhagen in Duitse handen viel, maar in 1945 werd teruggevonden.
Eén schip dat in aanbouw was werd gedurende de oorlog verbouwd tot hulpvliegkampschip, de HMS 'Activity', en kwam in 1947 pas in de vloot als 'Breconshire'.
In 1966 werd de vloot verder uitgebreid met de 'Glenalmond'-klasse van 13.575 brt.
In 1960 werden vier nieuwe eenheden besteld van de 'Glenlyon'-klasse van 11.918 brt.
Beide typen hebben een dienstvaart van 21 knopen en zijn uitgerust met zwaar laad- losgerei.
Alle schepen van de rederij voeren intussen voor de Blue Funnel Line en in 1978 werden alle schepen van de Glen Line verkocht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten