zondag 25 juli 2021

BLUE STAR LINE Ltd. (ENGELAND)

 

      EEN REDERIJ GESPECIALISEERD 

                     IN HET VERVOER 

           VAN GEKOELDE LADINGEN.




BLUE STAR LINE Ltd.

De Blue Star Line rederij is gevestigd te Londen, gevormd eind 1910 toen Vesty Bros, een import- firma van vlees, het ss. 'Indraghiri' aankocht en als 'Brodstone' in de vaart bracht.  
Na één reis naar het Verre Oosten te hebben gemaakt werd het schip in de vaart gebracht op Zuid-Amerika en daarna volgden nieuwe aankopen.
Al deze schepen werden bij afzonderlijke rederijen ondergebracht, maar zij stonden onder de directie van de Blue Star Line.


(ss. 'Almeda Star')

In maart 1926 werd een omvangrijk aanbouw-
programma in bestelling gegeven, waarbij vijf nieuwe passagiersschepen, waarvan de namen alle met 'A' aanvingen. Dit was de 'Almeda'-klasse (12.800 brt), waaraan in 1929 het woord 'Star' werd toegevoegd.




In het begin van de jaren dertig werden de belangen, maar niet de schepen, van de rederij Frederick Leyland & Co Ltd door de Blue Star Line overgenomen. en daarna werden enkele eenheden aan deze maatschappij overgedragen, hoewel het beheer in handen bleef van de Blue Star Line.
Andere maatschappijen die gelieerd waren met de rederij waren de Britisch & Argetine Meat Comp. Ltd en de Sociedad Anonima Frigorifico Anglo.

In 1935/36 werden de 'Avila Star', Álmeda Star'en 'Andalucia Star' verlengd en van een Maier-voorsteven voorzien en een vermogen kregen van 14.900 brt, terwijl de 'Avelona Star' werd ingericht tot vrachtschip en de 'Arandora Star' tot een toeristenschip.
Alle overige schepen waren speciaal  ingericht voor het vervoer van gekoelde lading, speciaal vlees en de 'Avelona Star' was tot 1939 het grootste koelschip ter wereld.
Diensten werden onderhouden op Zuid-Amerika, Zuid- en Oost-Afrika, het Verre Oosten en Nieuw-Zeeland.
In 1935 werd de eerste van een groot aantal snelle koelschepen in de vaart gebracht, de zogeheten 'Empire food ships', die tijden de Tweede Wereldoorlog hun waarde hebben bewezen.



In 1939 telde de vloot 38 schepen met 381.000 brt. Tijden de Tweede Wereldoorlog verloor de maatschappij 29 schepen met 309.390 brt, waarbij alle passagiersschepen.

In 1944 wist de rederij Frederick Leyland het beheer te krijgen over Lamport & Holt Ltd en in maart 1956 verwierf de Blue Star Line de Booth Line, die echter als zelfstandige  maatschappij bleef bestaan.

In 1947/48 werden vier nieuwe passagiersschepen van de 'Argentina'-klasse (10.720 brt) in de vaart gebracht.
Na 1950 werden geen schepen meer geregistreerd onder de vlag van Fred Leyland.
In 1952 werd een nieuwe rederij gevormd, de Austasia Line met zetel in Singapore.
Deze schepen voerden een witte schoorsteen met daarop in een zwarte cirkel de letter 'A'.



In dat zelfde jaar werden acht schepen onder de vlag gebracht van Lamport & Holt, maar niet herdoopt en zij bleven onder beheer van de Blue Star Line.




De Blue Star Line is nog steeds een van de belangrijkste rederijen met snelvarende koelschepen.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten