VARENDE SCHOOL VOOR MARINE
EN KOOPVAARDIJ OFFICIEREN.
SCHOOLSCHEPEN.
Schoolschepen, ook opleidingsschepen, schepen speciaal bestemd voor de opleiding van personeel, zowel bij de koopvaardij als bij de marine. Een opleidingsschip is jarenlang een essentieel onderdeel geweest voor de maritieme opleiding. De cadetten moeten hier de hun geleerde theorie omzetten in de praktijk. Het belangrijkste is te leren samenwerken in goede teamgeest, waarbij de veiligheid hoog in het vaandel staat.
Talloze landen beschikken over zeilende schoolschepen voor de opleiding van marinepersoneel.
MARINE OPLEIDINGSSCHEPEN.
Duitse Bondsrepubliek; 'Georg Fock' (1958 - 1760 t), 269 opvarenden.
Italië; fregat 'Amerigo Vespucci' (1931 - 3543 t).
Italië; barkentijn 'Palinuro' (1934 - 858 brt).
Polen; fregat 'Dar Pomorza' (1909 - 1566 brt).
Polen; driemast gaffelschoener 'Iskra'(1917 - 560 t).
Portugal; bark 'Sagres'(1938 - 1415 t).
Spanje; viermast-topzeilschoener 'Juan Sebastian de Elcano' (1928 - 3420 t).
Amerikaanse Coast Guard; bark 'Eagle' (1936 - 1634 t).
Nederland; kist getuigde 'Urania' (1928 - 38 t).
( T = tonnen waterverplaatsing).
Ook de marines van de Midden- en Zuid Amerikaanse landen hebben hun zeilopleidingsschepen.
Chili: 'Esmeralda' fregat (Begin van de bouw in 1946, deze lag stil tot 1953 door de Spaanse Burger Oorlog. Bijnaam 'Witte Dame' 3754 t).
Peru: 'BAP Unión' bark (2015 - 3200 t).
Columbia: 'ARC Gloria' (1968 - 1300 t).
Brazilië: 'Cisne Branco' ( 'Witte Zwaan' 1998).
Argentinië: 'Libertad' (volgetuigd schip A-klasse, 1952 - 3765 t).
Mexico: 'Cuauhtémoc' bark (1982 - 1755 brt).
Voor de opleiding van koopvaardijpersoneel hebben ook tal van landen een of meerdere zeilende opleidingsschepen.
KOOPVAARDIJ ZEILOPLEIDINGSSCHEPEN.
(Koopvaardij zeilopleidingsschepen van links naar rechts;)
Japan; viermastbark 'Nippon Maru' (1984 - 2891 brt).
Japan; viermastbark 'Kaiwo Maru' (1989 - 2556 brt).
Beide Japanse schepen zijn gebouwd ter vervanging van de gelijknamige schepen uit 1930.)
Denemarken; fregat 'Danmark' (1933 - 790 brt).
Denemarken; fregat 'George Stage' (1935 - 298 brt).
Noorwegen; fregat 'Sörlandet' (1927 - 577brt).
Noorwegen; fregat 'Christian Radich' (1937 - 676 brt).
Noorwegen; fregat 'Statsrad Lehmkuhl' (1914 - 1701brt).
Montenegro; schoener 'Ladran' (1932 - 720 brt).
Vrijwel al deze zeilschepen zijn uitgerust met een hulpmotor voor de voortstuwing.
De zeilende opleidingsschepen zijn de laatste jaren nogal in de belangstelling vanwege de jaarlijks plaatsvindende Tall Ship Races en de evenementen als Sail Amsterdam of een andere havenstad.
Daarnaast zijn er in tal van landen stoom- of motorschepen als schoolschip in gebruik.
De Amerikaanse koopvaardij heeft bijvoorbeeld de "Empire State IV'(1943 - 12069 brt) in gebruik, de Turkse marine de 'Savarona" (1931 - 5100 t), Nederland het ms. Prinses Margriet.
Daarnaast kent men schoolschepen die niet meer varen, maar permanent in de haven liggen.
Rechtsboven; de 'Pollux' een driemast-bark uit 1941, een replica van een driemast-bark uit 1850. Nu gelegen bij de voormalige NDSM-werf te Amsterdam als party-schip.
Onder; de Mercator barkentijn (1932 - 778,86 brt). Nu als museumschip gelegen te Oostende België.
Tal van zeilende schoolschepen hebben bekendheid gekregen ten gevolge van ongevallen:
(linksboven) vertrok op 14 december 1928 uit Buenos Aires en werd vermist met 70 leerlingen aan boord.
Het Duitse schoolschip 'Niobe' (boven midden) zonk op 26 juli 1932 in de Oostzee met 69 adelborsten aan boord.
Het Duitse schoolschip 'Admiral Karpfanger' de ex Belgische'L"Avenir' (midden onder) vertrok op 8 februari 1938 uit Port Germain, Australië naar Falmouth en werd vermist met 60 leerlingen aan boord.
De Duitse viermastbark 'Pamir'
(rechtsonder verging op 21 september 1957 op 700 mijl ten zuidwesten van de Azoren, waarbij 80 opvarenden de dood vonden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten