M.S. FUSUS.
15 MEI 1981 T/M 19 SEPTEMBER 1981.
Tijdens de geladen reis van Aden naar Abu Dhabi klonk er een zwaar bonkend geluid uit de bakboord hoofdmotor en kwam er zwarte rook onder de cilinder overkapping van cilinder vijf vandaan.
Acuut werd deze motor gestopt en begonnen we aan een nadere inspectie.
Het zag er niet goed uit op cilinderkop nummer vijf daar twee klepstelen niet meer te bewegen waren. Daar het vaarschema weinig ruimte liet in de charter werd met man en macht gewerkt. Het cilinderdeksel werd verwijderd met de defecte kleppen en toen de kop van de zuiger zichtbaar werd ontdekten we resten van een volledig aan stukken geslagen zitting van de klep en resten van de klepzittingen uit de cilinderkop.
Gelukkig viel de beschadiging aan de kop van de zuiger mee en konden de oneffenheden worden vlak geslepen.
( De resten van de afgebroken klep en klepzittingen plus de krom geslagen kleppen.)
( Een nieuwe klep en de resten van de meest beschadigde klep met de klepsteel vastgelopen in de klepsteelgeleider.)
Een gereedstaande reserve cilinderkop met kleppen werd terug gemonteerd na inspectie van het drijfstanglager op de krukas. Gelukkig was hier niets van schade te vinden. Het is begrijpelijk dat het geen pretje was om met deze enorme hitte deze klus zo snel en goed mogelijk te klaren om de vertraging in het vaarschema zo klein mogelijk te houden en een schade claim van de charteraar te voorkomen.
Ook deze poster van de bekende strip familie, Jan, Jans en de kinderen, die levensgroot in de controlekamer hing gaf met de nodige verandering in de tekst het werk in de machinekamer weer.
Weer aangekomen op de rede van Abu Dhabi was het weer volop lichteren van de lading in kleine tankers.
( Volgens een oud gezegde: Hoeren en zeelieden werken s'nachts.)
Tijdens het lichteren was de enigste ontspanning het vissen vanaf het achterdek. Zo werd er regelmatig een maaltje verse vis gevangen door de opvarenden.
Na weer een lading reis op Aden moest deze in de haven van Abu Dhabi gelost worden aan het steiger.
In deze periode hadden we regelmatig contact met ex Shell Tankers medewerkers die de maatschappij vertegenwoordigden in Abu Dhabi. Ze brachten regelmatig een bezoek aan boord van het schip en de opvarenden werden ook regelmatig bij hun thuis uitgenodigd voor een BBQ.
Van een van de medewerkers waren zijn vrouw en hun twee jonge zoons overkomen voor de vakantie en daar gingen we vaak mee surfen en snorkelen in een kleine stille baai ver buiten de stad.
Ook zorgden ze voor vervoer tussen het schip en de stad.
We bezochten dan meestal de open soek (markt) waar men prachtige Arabische tapijten verkocht. Het was wel een verrassing te ontdekken dat op het label op de achterzijde van het tapijt stond vermeld; 'Made in Belgium'.
Ook het zwerven over da avondmarkt met groenten en fruit was een geliefde bezigheid en werden er regelmatig inkopen gedaan. Helaas was het meeste vers aan groente en fruit ingevoerd per vliegtuig uit het buitenland.
In deze periode hadden we regelmatig contact met ex Shell Tankers medewerkers die de maatschappij vertegenwoordigden in Abu Dhabi. Ze brachten regelmatig een bezoek aan boord van het schip en de opvarenden werden ook regelmatig bij hun thuis uitgenodigd voor een BBQ.
Van een van de medewerkers waren zijn vrouw en hun twee jonge zoons overkomen voor de vakantie en daar gingen we vaak mee surfen en snorkelen in een kleine stille baai ver buiten de stad.
Ook zorgden ze voor vervoer tussen het schip en de stad.
We bezochten dan meestal de open soek (markt) waar men prachtige Arabische tapijten verkocht. Het was wel een verrassing te ontdekken dat op het label op de achterzijde van het tapijt stond vermeld; 'Made in Belgium'.
Ook het zwerven over da avondmarkt met groenten en fruit was een geliefde bezigheid en werden er regelmatig inkopen gedaan. Helaas was het meeste vers aan groente en fruit ingevoerd per vliegtuig uit het buitenland.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten