dinsdag 4 februari 2014

FICUS. M.S. SHELL TANKERS B.V. (DEEL 1-A)

M.S. FICUS.

15 APRIL 1984 t/m 15 AUGUSTUS 1984.


Het m.s. Ficus is een tanker van de F-klasse. Het schip werd gebouwd op de werf Hagesund Mesk in Noorwegen en in 1976 overgedragen onder de roepletters ELJT aan de Engelse Shell vloot. Het schip kwam later onder beheer van Shell Tankers B.V. Het schip had een tonnage van 32.229 BRT en voer onder de Liberiaanse vlag tot 1989 waarna het werd verkocht. Het schipvervoerde witte  olie producten.


( Een school vissen springend boven het zeewater uit.)

Ik stapte te Curaçao aan boord van het m.s. Ficus waar het schip lag te laden voor Dakar in Senegal aan de Afrikaanse westkust.


( Spelende dolfijnen volgen het schip.)


Het lossen van de lading te Dakar ging voorspoedig maar er was vanwege de drukke werkzaamheden in de machinekamer geen gelegenheid om de wal op te gaan. Alleen werd er wat handel gedreven met de langszij komende prauwen met diverse soorten fruit.


Voor de kust bij Dakar lag een enorme vloot van tonijnen vissers te wachten om gezamenlijk uit te varen en de zee leeg te roven.
Na het lossen van de lading te Dakar keerden we terug naar Fos surMer om te gaan laden voor Agios Theodorias in Griekenland.


( Het m.s. Ficus te Agios Theodorias in Griekenland.)

Agios Theodorias is in feite de diepzeehaven van de stad Korinthe. Hier ligt dan ook al de industrie gevestigd.


Het kanaal van Korinthe heeft een lengte van 6,3 kilometer, een breedte van 23 meter en een diepgang van 8 meter. Het werd einde 19e eeuw aangelegd op de plaats waar de landengte van Korinthe op zijn smalst is, namelijk 6343 meter. Sinds die tijd is Peloponnesos geen schiereiland meer maar een echt eiland. Over het kanaal liggen vijf verkeersbruggen en één spoorwegbrug. Het is de vaarweg tussen de haven van Piraeus, de zeehaven van de hoofdstad Athene, en de Ionische Zee. Door de aanleg van het kanaal werd de vaarroute verkort met een 350 kilometer.

Zo besloten we met een paar collega's om met een auto naar Korinthe te gaan en staken via de verkeersbrug het kanaal van Korinthe over. Een stukje waterweg dat met recht uit de rotsen is gehouwen met steile wanden. Al is de Ficus geen groot schip maar het zou er niet doorheen kunnen varen.


De stad had weinig te bieden maar de waterkant de waterkant des te meer. Overal terrasjes voor de restaurants en de barretjes. Zo besloten we dan maar te genieten van een goede schotel visgerechten met een fles verfrissende Griekse wijn. En ging de tijd snel voorbij om dan weer terug te gaan naar het schip.
Terug aan boord hoorden we dat we weer zouden gaan laden te Fos sur Mer, een lading gasolie, voor Victoria op het eiland Mahe van de Seychellen een eilandengroep in de Indische Oceaan voor de Afrikaanse oostkust. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen