zondag 2 februari 2014

FUSUS. M.S. SHELL TANKERS B.V. (DEEL 1-B)

M.S. FUSUS.

15 MEI 1981 T/M 19 SEPTEMBER 1981. 


( De boeg van het schip en het boegwater bij het varen in ballast.)

Na bij Khor Fakkan aan boord te zijn gestapt stoomden we op naar Aden om een lading gasolie te gaan laden voor Abu Dhabi.


De Emiraten gebruiken enorme hoeveelheden gasolie voor de installaties die uit het zeewater, zoetwater produceren voor particulier gebruik maar ook voor het besproeien van parken en golfbanen. In feite gaan ze verkwistender met drinkwater om dan wij in Nederland.


In deze periode was het midden zomer in de Golf en het was dan ook geen pretje om in de machinekamer te moeten werken, maar het onderhoud na het vastgestelde aantal draaiuren van de beide MAN hoofdmotoren moest doorgaan en ook aan de twee diesel generatoren.
De dieselgeneratoren draaiden alleen bij het manoeuvreren daar de asgeneratoren welke aan de hoofdmotor zijn gekoppeld dan uitstaan en tijdens het laden in een haven als er geen elektromotoren gebruikt worden voor het uitpompen van lading of ballastwater. Tijdens het lossen leverde de asgenerator van de hoofdmotor de stroom voor de elektromotoren van de ladingpompen. De motor is dan ontkoppeld van de schroefas.
Gelukkig was de gezamenlijke controlekamer voor bediening van de voortstuwingsinstallatie, andere werktuigen in de machinekamer en het lossen en laden van de lading voorzien van airconditioning.


( Het lichterscheepje de Spirit of Mahe nadert de Fusus.)


Weer terug op de rede van Abu Dhabi werd de lading overgeladen in kleinere tankers die deze verder vervoerden naar de loslaatsen meer in het binnenland waar wij niet konden varen. 


( De Spitit of Mahe komt voorzichtig langszij om een deel van de lading over te nemen.)


( Soms lagen er twee lichterscheepjes te  gelijk langszij.)


Het lichteren van de lading ging dag en nacht door om dan weer zo snel mogelijk op te stomen naar Aden om een nieuwe lading te gaan halen.


( Het meren te Aden met behulp van een sleepboot.)

Tijdens het lichteren voor de kust van Abu Dhabi en tijdens het laden te Aden was er geen gelegenheid om de wal op te gaan. Te Aden was er niets anders dan kale rotsen en zand.


( Een oud fort van de Engelsen uit de tijd dat Aden nog Brits was bij de ingang van de haven.)


( De radarmast met de verplichte vlaggen in top.)


De baai waar geladen werd in Aden had de naam Little Aden, maar enig teken van bewoning was er aan de wal niet te zien. Na het laden was het weer volle kracht terug varen naar Abu |Dhabi. Op deze reis kregen we pech met de bakboord hoofdmotor.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen