M.S. FOSSARINA.
7 MEI 1985 T/M 16 AUGUSTUS 1985.
EAST RIVER VAART.
Tijdens de vaart over de East River was het ouderwetse wachtenstelsel in gesteld zodat een ieder gelegenheid had om wat van deze vaart te zien. Het kwam hier op neer dat iedereen aanwezig was en we elkaar zo veel mogelijk aflosten tijdens deze vaart.
Na eerst de twee bruggen over de East Riversound, de Thrigs Neck Bridge en de Bronx Whitestone te zijn gepasseerd in de vroege ochtend, passeerden we eerst een spoorwegbrug.
Bij het passeren van de spoorwegbrug hadden we net één meter ruimte boven de radarmast en nog geen halve meter onder de kiel.
In top van de mast de vlaggen van Shell, Liberia, loodsvlag en de vlag van de Verenigde Staten van Amerika.
De passage van de eerste twee lage bruggen zijn genomen en we vervolgen langzaam varend onze vaart naar New York. Op de achtergrond de spoorbrug en dan de net gepasseerde Robert F. Kennedy Bridge de voormalige Triborough Bridge.
( Aan de oever van de rivier de resten van een fabriek en de aanlegsteigers langzaam in verval gerakend.)
Dichter bij de stad gekomen passeren we de oude Ed Koch Queensboro Bridge met haar fraaie staal constructie. Vlak voor de brug staat nog een stellage van een kabelbaan die vroeger de rivier heeft overspannen.
De Queensboro Bridge heeft een dubbel wegdek en de East River is hier niet veel breder dan de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland in Nederland.
Voor ons aan stuurboordzijde passeren we het gebouw van de Verenigde Naties. Langs de oever loopt hier een drukke verkeersweg en daar vandaan hadden we de nodige belangstelling bij onze doorvaart. Het scheen niet vaak te gebeuren dat een groot schip deze route neemt. Hierna passeerden we de Williams Bridge.
( De Williams Bridge over de East River.)
( De Williams Bridge over de East River.)
( Manhattan gezien vanaf de East River met geheel links het Empire State Building en rechts het VN gebouw.)
We hadden nog twee bruggen te gaan eer we de Upper New York Bay zouden bereiken.
( Ook de Manhattan Bridge is een dubbeldeks brug.)
De laatste brug die we passeerden was de Brooklyn Bridge. Hierna werden zo spoedig mogelijk de antennes in de masten terug geplaatst.
( Manhattan het visite kaartje van de stad New York met links de 'Twin Sisters' van het Worl Trade Center.)
( Laag overkomende vliegtuigen.)
Eindelijk zijn we dan in de Upper New York Bay aangekomen waar we ten anker zullen gaan om onze lading over te pompen in lichters.
Het Vrijheidsbeeld op Liberty eiland stond geheel in de steigers voor een groot onderhoud. Dit beeld met een totale hoogte van sokkel en beeld van 93 meter, waarvan het beeld alleen 35 meter, heeft een gewicht van 225 ton. Ter ere van het eeuwfeest van de Onafhankelijkheidsverklaring schonk Frankrijk dit beeld aan de Verenigde Staten van Amerika. Op de plaquette in de linker hand van het beeld staat in Romeinse cijfers 4 juli 1776. Bezoekers hebben een uitzicht vanuit de stralenkroon op het hoofd.
Deze keer kwamen er niet alleen kleine lichters langszij maar ook kleine tankers om de lading over te nemen. Het ging allemaal een stuk snellen dan bij ons vorige bezoek aan new York en zodoende was er geen wal verlof voor de opvarenden van de Fossarina.
Na het lossen van de 'Canadese benzine' (uit Rusland) staken we weer de Atlantische Oceaan over om in Fos sur Mer in Frankrijk te gaan laden.
We hadden nog twee bruggen te gaan eer we de Upper New York Bay zouden bereiken.
( Ook de Manhattan Bridge is een dubbeldeks brug.)
De laatste brug die we passeerden was de Brooklyn Bridge. Hierna werden zo spoedig mogelijk de antennes in de masten terug geplaatst.
( Manhattan het visite kaartje van de stad New York met links de 'Twin Sisters' van het Worl Trade Center.)
( Laag overkomende vliegtuigen.)
Eindelijk zijn we dan in de Upper New York Bay aangekomen waar we ten anker zullen gaan om onze lading over te pompen in lichters.
Het Vrijheidsbeeld op Liberty eiland stond geheel in de steigers voor een groot onderhoud. Dit beeld met een totale hoogte van sokkel en beeld van 93 meter, waarvan het beeld alleen 35 meter, heeft een gewicht van 225 ton. Ter ere van het eeuwfeest van de Onafhankelijkheidsverklaring schonk Frankrijk dit beeld aan de Verenigde Staten van Amerika. Op de plaquette in de linker hand van het beeld staat in Romeinse cijfers 4 juli 1776. Bezoekers hebben een uitzicht vanuit de stralenkroon op het hoofd.
Deze keer kwamen er niet alleen kleine lichters langszij maar ook kleine tankers om de lading over te nemen. Het ging allemaal een stuk snellen dan bij ons vorige bezoek aan new York en zodoende was er geen wal verlof voor de opvarenden van de Fossarina.
Na het lossen van de 'Canadese benzine' (uit Rusland) staken we weer de Atlantische Oceaan over om in Fos sur Mer in Frankrijk te gaan laden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten