M.S. ACILA II (EX SHELL TRANS)
21 JANUARI 1996 T/M 9 APRIL 1996.
Het binnen varen van de sluizen van het Manchester Ship Canal voor de vaart neer de |Shell raffinaderij bij Stanlow. Een vaart die we nog regelmatig zouden maken.
( Veel ruimte was er aan beide zijden van het schip en de sluismuren niet over. 19-02-1996)
Het was voor mij zeker bijna twintig jaar geleden dat ik deze vaart door het M.S.C. had gemaakt en het was dan ook een verrassing dat het steiger waaraan we moesten meren om te laden nog steeds van hot was. Er waren dan wat planken vernieuwd maar dat was dan ook alles.
Intussen was er wel meer petrochemische industrie langs het kanaal gevestigd en lagen er overal pijpleidingen op de oever.
De industriële revolutie waar de Engelsen zo trots op zijn had hier duidelijk opgehouden te bestaan. Het was een vervallen zooitje aan de wal.
Na het lossen van de lading te Cardiff keerden we weer terug naar Stanlow om te gaan laden voor Dover.
Het was een winterse vaart door het kanaal met sneeuw op de kanaaldijk welke ligt tussen het kanaal en de Mersey rivier. (14-03-1996)
( Aan de andere zijde van de kanaaldijk was bij laagwater duidelijk te zien hoe de rivier de Mersey was dicht geslipt en kwamen de modderbanken zelfs droog te liggen.)
( Het oppikken van de loods voor de haven van Dover op 17-03-1996.)
Na het lossen te Dover keerden we wederom terug naar Stanlow om te gaan laden voor Whitegate in Ierland.
Aan het begin van de baai waaraan Whitegate ligt staat een kleine vuurtoren met enkele woningen die omringt zijn door een muur om zo beschutting te hebben tegen de stormwinden. Maar aan de voet van de rotsen lagen de resten van een schip dat eens daar aan de grond was gelopen en het einde van haar bestaan had gevonden.
Midden in de baai vlakbij Cobb ligt op een eiland een gevangenis complex.
Na het lossen van de lading in Whitegate gingen we naar Tranmere om te laden en werd ik afgelost om met verlof te gaan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten