dinsdag 22 oktober 2013

ONOBA S.S. SHELL TANKERS B.V. (DEEL 2-C)

S.S. ONOBA.

28 MAART 1977 T/M 6 JUNI 1977.

RONDJE CUBA EN 'LICHTEREN'.

Zoals afgesproken kwamen onze gasten met behulp van de rivierloods in New Orleans aan boord nadat we onze lading te St.James hadden gelost.
Daar we pas op een vast gestelde datum op de rede van Curaçao aan  moesten komen voor het overnemen van een deel van de lading van de Engelse Shell Tanker de Limnea van 315.695 BRT. voeren we met een economische snelheid via een ander zeeroute terug dan dat we heen waren gevaren.


Het werd voor onze gasten een 'Rondje Cuba', wat zoveel mogelijk werd gemaakt zover de voorschriften het toestonden met de kust van Cuba in zicht. Op de rede van Curaçao werden onze gasten door de zeeloods van boord gehaald nadat hun reis was afgesloten met een gezellige satay party op het achterdek.


LICHTEREN. 

We zochten onze wachtpositie op, nadat we door een sleepboot voorzien waren van onze fenders. Fenders zijn een soort stootkussens onder lage druk welke tussen de twee schepen komen e liggen om staal op staal contact te voorkomen tijdens het lichteren.
In het Engels heet dit een 'ship to ship' operatie.


Langzaam nadert de Limnea haar positie om te gaan drijven en te wachten op het moment dat de Onoba langszij komt.

                                              ( De fenders langszij de romp van de Onoba.)


                                ( Het achterschip van de VLCC het s.s. Limnea met haar lading.)


              ( Langzaam naderen de twee schepen elkaar. De Limnea uitdrijvend en de Onoba varend.)


                                   ( Met een uiterste precisie naderen de twee schepen elkaar.)


        ( Hevig klotst het zeewater tussen de twee scheepsrompen bij het naast elkaar komen te liggen.)


( Beide schepen liggen naast elkaar en worden onderling met elkaar verbonden door de trossen van de Onoba.)

( Na het aankoppelen van de ladingslangen vanaf de Onoba kan het overpompen van de lading gaan beginnen vanuit de Limnea naar de Onoba.)

Nadat de Onoba het gewenste deel van de lading van de Limnea aan boord had gekregen werden de slangen afgekoppeld en weer aan boord van de Onoba gehaald. Hierna werden eerst de voortrossen los gemaakt waardoor de schepen langzaam uit elkaar gingen drijven terwijl de achtertrossen langzaam werden gevierd. Eenmaal ruimte genoeg tussen de schepen was het de Onoba die weg zou varen van de Limnea.
Wij koersten weer naar de Misssisssippi om onze lading te St.James te gaan lossen en de Limnea bleef wachten op de volgende lichter tanker.

Het lichteren van deze VLCC (supertankers) wordt op zee gedaan, daar ze door hun diepgang nergens op de kust van Amerika een ligplaats kunnen vinden aan de wal. Het wordt op de rede van Curaçao gedaan vanwege de goede weersomstandigheden daar het weer in de Golf van Mexico onverwachts kan verslechteren door orkanen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten