maandag 23 september 2013

JAKARTA. SUNDA KELAPA. (1) INDONESIA PULANG KEMBALI. (19)

MARITIEM MUSEUM SUNDA KELAPA.


Betreed je het haventerrein dan valt als eerste een enigszins scheefstaand toren gebouw op. Het is de fraai gerestaureerde oude haven wachttoren van waaruit men toen de gehele haven kon overzien en kon controleren wat voor schepen er op de rede ten anker lagen of de haven wenste binnen te varen.


Ook de voormalige woning van de havenwachter was mooi gerestaureerd.



Dat het een belangrijk gebouw was in die tijd is nog te zien aan de verstevigde wallen met kanonnen. Alleen moet dit toen vlak aan het water hebben gelegen.


Vanuit de wachttoren een zicht op de gerestaureerde oude VOC magazijnen waarin nu het Maritiem Museum is gevestigd. Het kaartje dat je moest kopen voor de wachttoren te betreden, die buiten de trappen leeg is, was ook geldig voor het museum. Je moet je niet te veel voorstellen van wat er ten toon gesteld wordt en het geeft een verwaarloosde indruk.
In een vitrine kast stonden enige natuur getrouwe modellen van de Pinisi scheepjes te koop, maar al de nullen achter de eerste serie cijfers deed me toch een beroep doen op mijn calculator. Zo kwam ik op een omgerekend bedrag van € 450,- en dat was me wel een beetje te veel van het goede en hoe kreeg ik het model thuis als het niet goed verpakt is en we nog de nodige reisdagen voor de boeg hadden.


Deze VOC magazijnen moeten vroeger vlak aan het water hebben gelegen waar nu niets van is terug te vinden. Tegenover de magazijnen aan een smalle straat liggen de nodige winkels en bedrijfjes in scheepsbenodigdheden, van een anker tot een schroefje.
Het is een paradijs voor liefhebbers van scheepsantiek, want alles uit gesloopte  oude- of nieuwere schepen is er te vinden. Ik dacht bij me zelf; dan maar een echte Hollander "Kijken kijken en niet kopen"!

Ook was men bezig de getijden schutsluizen weer operationeel te maken en heeft men dan toch een lering getrokken van de overstromingen na zware regenval in januari van dit jaar.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten