zaterdag 4 maart 2023

INDONESIË WEERZIEN 2023. NOORD-SUMATRA. (DEEL 1)

 

WONDERFULL INDONESIA.

INDONESIË WEERZIEN 2023.

                    DEEL 1.




DE REDEN EN DE VOORBEREIDINGEN VAN DE REIS..

DE REDEN.

 De reden van het maken van deze reis, was de geboorte van Michael Badia Sinaga op 3 december 2022 in Siantar, Noord-Sumatra. De jongste telg van een gezin waar ik veel te gast ben geweest. 
Daarbij was het dat door de Covid periode dat ik sinds 2018 geen persoonlijk contact meer heb gehad met mijn vrienden en kennissen in Indonesië.
Zo werd besloten de maand februari voor een bezoek aan de mij bekende familie, vrienden en kennissen op Noord-Sumatra, Bali en Jakarta vast te leggen. Met de doop van Michael zou worden gewacht totdat ik in Pematang Siantar zou zijn.

DE VOORBEREIDINGEN.

Als eerste was het van belang de reis de boeken, waarbij je goed op de prijzen moet letten, en hoe ze vliegen. Dit lukte allemaal via eSky.nl. De binnenlandse vluchten werden bij Batik Air geboekt.

Een ander punt wat belangrijk is, dat tegenwoordig voor Indonesië weer een visum verplicht is. Dit visum kan men bij aankomst op het vliegveld kopen tegen een bedrag van US 35 dollars of  35 Euro.

Een ander punt is het aanvragen en maken van een Electronic Customs Declaration (zie afbeelding), wat pas drie dagen voor aankomst in Indonesië thuis kan op de computer kan gebeuren.
Het oude bekende formulier wordt in de vliegtuigen niet meer verstrekt.
Heeft men dit niet thuis geregeld, dan staat men in de lange wachtrij op het vliegveld, waar dit gedaan moet worden op de daar gereed staande lap-tops die vaak niet allemaal goed werken.

DE HEENREIS.

Op tijd van huis vertrokken en met de trein naar Schiphol gereisd. Keurig op tijd bij de incheckbalie aangekomen, kon de balie niet vinden en het bleek dat ik bij Qatar Airlines moest zijn, en was een van de eerste passagiers die ging inchecken. De gehele vliegreis was geboekt bij Malaysia Airlines, maar nu bleek dat Qatar Airways deze vlucht had overgenomen. Hier begon de eerste tegenslag van de lange reis. 


Tegenwoordig wordt de afhandeling van het inchecken van passagiers niet meer door personeel van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij gedaan, maar door het personeel van Swissport.
Volgend mijn boeking bij Malaysia Airlines mocht 23 kg aan bagage meenemen en 7 kilo aan handbagage,
Volgens het personeel van Swissport gelde dat nu niet, daar de vlucht was overgenomen door Qatar Airways.
Het kwam hier op neer dat ik 3 kg overgewicht had en dat zij afronden naar boven tot 5 kg.
Er viel niet aan te tornen, ook niet toen een grondpurser van Malaysian Airlines erbij kwam en opmerkte, wat is nu drie kilogram. Ik moest voor dit overgewicht 84 Euro betalen en dit dan maar uiteindelijk gedaan. Toen kwam het probleem hoe dit voor hun te boeken via Malaysian Airlines te boeken bij Qatar Airways. Het duurde zo lang, dat ik bijna de laatste passagier was aan de incheckbalie.
Plotseling ging al het personeel van Swissport weg en wist ik een van hun personeelsleden vast te houden, daar naar mijn mening de gehele administratieve fout bij hun lag, dat mijn boardingpass niet uitgeprint kon worden. Plotseling verscheen er iemand van Qatar Airways en die lukte het wel mijn boardingpass uit te printen, en zo verliet ik als laatste de incheckbalie.

note: Boven staande afbeelding van de rekening vond ik bij thuiskomst na de reis op mijn computer als e-mail aan mij verzonden.

Om 15.15 uur van Schiphol op tijd vertrokken en na een vliegtijd van 18 uur veilig geland op Doha Hamad International Airport, waar het twee uur wachten was op de vlucht naar Kuala Lumpur in Malaysia. Het werd later dan de vastgestelde vertrektijd van 01.30 uur en kwamen zodoende met vertraging aan in Kuala Lumpur, waar de reis neer Medan. Noord-Sumatra met Malaysian Airlines zou worden uitgevoerd.
Eenmaal in Kuala Lumpur te zijn aangekomen om 16.00 uur 2 februari, was het eerst wisselen van de gate voor het vertrek naar Medan. Toen was het weer wachten en nog eens wachter dat al snel uitliep op drie uur. Uiteindelijk kwam de mededeling dat de vlucht naar Medan niet doorging en dat we ons bij de uitgang moesten melden. Bij de uitgang kregen we een pakket tickets voor de overnachting, diner en ontbijt in het Mövenpick-hotel, waar we met een busje naar toe werden gebracht. Tevens ontvingen we nieuwe boardingpass voor de vlucht naar Medan de volgende ochtend op 3 februari.
Via de immigratie waar we een visum van een dag verkregen naar het hotel. Ook via de WhatsApp de afhalers in Medan op de hoogte gebracht van het delay.


 (Enige afbeeldingen van het inwendige van het hotel en de daarnaast gelegen conferentie center en de daarachter gelegen moskee.)

Het was ondanks de tegenslag, na eerst een verfrissende douche genomen te hebben, uitgebreid genieten van het enorme buffet wat klaar gemaakt was voor het diner. Om vijf uur in de ochtend van drie februari opgestaan, en daar het te vroeg was voor het open zijn van het restaurant, had men voor de gasten een ontbijtpakket klaargemaakt inclusief warme koffie.
Nog snel een foto gemaakt van de fraai aangelegde tuinen rond het hotel en daarna met de bus naar het vliegveld, waar we weer via de immigratie het land officieel verlieten.



(Een laatste blik op het Mövenpick-hotel en de moskee vanuit het vliegtuig in de ochtend.)

Om 07.30 uur uit Kuala Lumpur vertrokken naar Medan waar de aankomst twee later was op Kuala Namu Airport. Hier aangekomen eerst een visa gekocht en met het Electrnic Customs Declaration bewijs door de douane gegaan. 

De persoon die me afhaalde stond netjes op me te wachten en na de bagage te hebben ingeladen was het twee uur rijden naar Pematang Siantar waar ik zou verblijven. Onderweg eerst een hapje gegeten in een India restaurant. Door de familie hartelijk ontvangen.


      Zie vervolg: INDONESIË WEERZIEN 2023. VERBLIJF OP NOORD-SUMATRA. DEEL 2.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten