dinsdag 23 november 2010

BATALHA KLOOSTER . PORTUGAL.


MOSTEIRO SANTA MARIA DA 

     VICTÓRIA DE BATALHA. 

               PORTUGAL.








Van Nazaré rijden we naar Batalha, in het district Leiria, alwaar een enorm fraai klooster is gelegen, wat een prachtig voorbeeld is van middeleeuwse Portugese architectuur. Een gotisch bouwwerk sterk beïnvloed door Manuelijnse kunst. De bouw duurde ruim twee eeuwen.


GESCHIEDENIS.


Bij de veldslag bij Aljubarrota tegen de Castillianen, waarbij het leger van koning João I (Johan I) ver in de minderheid was aan manschappen, riep de koning Maria om God te vragen om een overwinning. Mocht het zo zijn dan zou hij ter ere van haar een prachtig klooster bouwen.

Zo geschiede in 1385 en deze overwinning resulteerde in een onafhankelijk Portugal van Spanje.De koning schonk het klooster aan de Dominicanen. In 1386 werd begonnen met de bouw welke zou duren tot 1517, verspreid over het bewind van zeven koningen en vijftien architecten.

Er kwam een einde aan de bouw toen Afonso V al zijn inspanningen stak in de bouw van het Jerónimos-klooster in Lissabon.

De aardbeving van 1755 richtte lichte schade aan. De meeste schade werd toegebracht door de Napoleontische troepen van Marschall Massena die het complex plunderden en in brand staken in 1810 en 1811.

Toen de Dominicanen werden verdreven van het complex in 1834 werden de kerk en het klooster verlaten en raakte het complex in verval.

In 1840 begon koning Ferdinand II van Portugal met een programma voor het herstel van het verlaten en verwoeste klooster, om dit stukje fraaie gotische cultuur veilig te stellen. De restauratie zou duren tot in het begin van de 20e eeuw. In 1907 werd het uitgeroepen tot nationaal monument. In 1980 werd het klooster omgebouwd tot museum.


Het Batalha klooster werd in 1983 toegevoegd aan de lijst van Werelderfgoed door UNESCO.

Aan alle zijden is voldoende wandelruimte om dit geweldige complex te bekijken. Het uitbundig versierde klooster is opgebouwd uit kalksteen van Porto de Mos, dat in de loop der tijd een goud gele uitstraling heeft gekregen. Het geheel is een mengeling van de laat gotische architectuur, Manulijnse invloeden en sterke elementen van het Engels loodrecht bouwen. Zoals al de Dominidaanse kerken heeft ook deze kerk geen klokkentoren. De zuidelijke gevel ligt aan het plein met het ruiterstandbeeld van Nuno Álvares Pereira welke aan de zijde van koning Johan streed tegen de Castillianen.



DE HOOFDINGANG.



De voorzijde van de kerk, aan de westelijke zijde, heeft een zeer fraaie ingang, ontworpen door de architect Huqet tussen 1402 en 1438. De ingang heeft een zeer overvloedig en indrukwekkende decoratie met 78 uit steen uitgehouwen beelden. Verdeeld over zes rijen zien we hier afbeeldingen uit het Oude Testament: de twaalf apostelen, engelen, profeten. koningen van Israël en heiligen. Boven in de tinpaan zit Christus, zittende onder een baldakijn, geflankeerd door de vier evangelisten ieder met zijn eigen attribuut. Even fraai zijn de twee hoge ramen naast de ingang en het ronde raam geheel boven.

Rechts naast de hoofdingang ligt de kapel van de stichter. De achthoekige structuur is verlicht met hoge gebrandschilderde ramen en is binnen overgoten met eem prachtig stergewelf.

Verder aan de oostelijke zijde van het klooster krijgt men een goed zicht p de onvoltooide kapel. Aan de noordelijke zijde ligt de fraai versierde ingang naar de zeven onvoltooide kapellen.

Links van de hoofdingang, aan de noordkant van het complex liggen de klooster gebouwen met hun ommuurde tuinen.

DE KERK.


De kerk is groot en smal (22 meter) in verhouding met zijn hoogte van 32 meter. het driegangen schip heeft stijgende verticale lijnen in puur gotische stijl. Het interieur is sober daar de absolute afwezigheid van ornamenten en beelden. Licht dringt de kerk binnen door tien gebrandschilderde ramen. Ze hebben afbeeldingen uit het leven van christus en maria: de visitatie, de drie koningen, de vlucht naar Egypte en de opstanding van Christus.






SALA DOEN CAPITULO.


In het koninklijk klooster ligt het 'Huis' wat de bezoeker er aan herinnert wat de militaire reden was tot de bouw van dit complex. In deze enorme ruimte , van 19 bij 19 meter, met een enorm gotisch gewelf zonder centrale ondersteuning, bevinden zich twee graven van onbekende soldaten uit de Eerste Wereldoorlog. Dag en nacht is er een erewacht aanwezig van twee militairen.

DE OPRICHTERKAPEL - CAPELA DOEN FUNDADOR.




De kapel werd gebouwd tussen 1426 en 1434. Het is een achthoekig bouwwerk geschaagt door acht pilaren die de bogen steunen en het prachtige ster gewelf. Het is een mausoleum.

Het gezamenlijke graf van koning Johan I en zijn vrouw Philippa van Lancaster staat recht onder het stergewelf. Boven op hun tombe liggen ze in vol ornaat afgebeeld, hun hoofden rustend op een kussen, onder een uitbundig versierde baldakijn. De wapens van de Huizen van Aviz en Lancaster zijn op de kop van de baldakijn aangebracht samen met het insigne van de Orde van de Kousenband.





In de zuidelijke muur zijn van links naar rechts de ingebouwde graven van hun zonen: prins Dom Pedro, Hendrik de Zeevaarder (onder baldakijn), Dom Johan en Dom Fernando. De drie graven aan de westelijke muur zijn kopieën van de originelen van koning Afonso V, Jan II en zijn zoon Dom Afonso.


DE ONVOLTOOIDE KAPELLEN - CAPELAS IMPERFEITAS.


Deze onvoltooide kapellen blijven een getuigenis van het feit dat het klooster nooit geheel is afgebouwd. De kapellen vormen een achthoekige structuur en zijn tegen het koor van de kerk aangebouwd. De kapellen zijn alleen van buitenaf te betreden. Het geheel was in opdracht (1437) van koning Duarte gebouwd als een tweede mausoleum voor hem en zijn familie. Hij zelf en zijn vrouw koningin Leonor van Aragon liggen hier als enigste begraven en zijn op de tombe hand in hand afgebeeld. Omhoog kijkend naar de hemel zie de mooie voorbeelden van de Manuelijnse stijl. De portaal ingang, van 15 meter hoogte, is zeer fraai versierd.

HET KLOOSTER.



Het klooster heeft een mooie binnen tuin met sinaasappelbomen en is omgeven door brede gewelfde kloostergangen van waar men uit een blik op de tuin kan werpen door de zeer mooi versierde gothische bogen met hun ranke pilaartjes. In de noordwestelijke hoek staat het 'Lavabo'. Het is een zeer fraai fontein met kleine water bassins er boven. Het geheel baad in een gouden gloed door het binnen sijpelende licht door het ingewikkelde maaswerk van erboven en er omheen. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten